Op 10 augustus is in het Colombiaanse Cartagena het contract getekend voor de technische ondersteuning en het leveren van onderdelen voor de bouw van het Plataforma Estratégica de Superficie (PES – Strategic Surface Platform). Het ontwerp is gebaseerd op de SIGMA 10514 en wordt gebouwd door de Corporación de Ciencia y Tecnología para el Desarrollo de la Industria Naval, Marítima y Fluvial (COTECMAR).

Naval Consultant Jos van der Meijden. Naval Consultant Jos van der Meijden.

Damen Naval en COTECMAR werken sinds oktober 2022 samen aan een ontwerpstudie voor een nieuwe fregattenklasse voor de Colombiaanse Marine. Sindsdien is er uitgebreid overlegd over het ontwerp en onderhandeld over de prijs. “Het heeft even geduurd en het blijft altijd spannend tot er getekend is. Het was een interessant proces en als team zijn we heel blij dat het gelukt is”, vertelt Naval Consultant Jos van der Meijden die als Tender Manager leidinggaf aan het tenderteam. “Dit is een ander project dan we gewend zijn. We doen nu niet alles zelf en zijn geen main contractor. We leveren het ontwerp en de onderdelen en dat vraagt een andere mindset.”

Nu het contract getekend is, is hij blij met het resultaat. “Het is een mooi exportproject en zorgt ervoor dat SIGMA relevant blijft. Het biedt ook weer kansen in andere landen. Een SIGMA is een echt fregat en het blijft uniek om er één te verkopen. Het geeft een boost dat we nu de elfde SIGMA en de vierde 10514 hebben verkocht. Dat nieuws gaat de hele wereld rond.”

Jos begon in april 2023 bij Damen Naval als Manager Naval Sales Support en is sinds Time for Change Naval Consultant. In juni dat jaar werd hij gevraagd voor het PES-project. “Dat was een intensieve periode. Ik was nieuw in de organisatie en was nog volop de mensen aan het leren kennen en aan het ontdekken hoe de bedrijfsprocessen werken. Tegelijkertijd moest ik ontdekken wat de rol van Tender Manager inhoudt én zorgen dat de interne organisatie stond en de juiste mensen in het team zaten. Ook dat was een interessante uitdaging, omdat iedereen het al erg druk had en we hen vroegen om een commitment aan te gaan voor PES.”

Het contract met Colombia werd op 10 augustus getekend in het zonnige Cartagena. Het contract met Colombia werd op 10 augustus getekend in het zonnige Cartagena.

Voor Jos waren er nog twee grote uitdagingen: bijhouden wat er in het contract stond én het contact met de klant. “Het contract is vaak op en neer geweest en aangepast. Ook bleek dat er halverwege de onderhandelingen een prijsverhoging nodig was als gevolg van de macro-economische ontwikkelingen en de inflatie. Dat betekende dat we ervoor moesten zorgen dat de klant vertrouwen in ons bleef houden. En dat is gelukt!”

"Een SIGMA is een echt fregat en het blijft uniek om er één te verkopen. Het geeft een boost dat we nu de elfde SIGMA en de vierde 10514 hebben verkocht. Dat nieuws gaat de hele wereld rond.” Jos van der Meijden

Als gevolg van alle besprekingen en onderhandelingen, duurde het langer dan verwacht tot er een definitief contract was. Er moest bijvoorbeeld een gedetailleerde demarcatielijst worden opgesteld die precies omvat welk deel van de engineering door Damen Naval gedaan zal worden en welk deel COTECMAR zelf zal doen. “Om tot die verdeling van de verantwoordelijkheden te komen, zijn er over en weer heel veel gesprekken geweest. Daarnaast moesten we ook door het interne Damen-goedkeuringsproces: ons Management Team, de Risk Board, de Executive Board en de Supervisory Board.”

En nèt toen er een akkoord leek te zijn, bleek dat het budget van de Colombiaanse regering ontoereikend was vanwege economische tegenvallers in het land en moesten de partijen opnieuw met elkaar in gesprek. “We hebben uiteindelijk een optielijst opgesteld. Al die aanpassingen zorgden voor een contract met veel documenten en annexen en die moesten allemaal heel secuur worden gecheckt door het tenderteam.”

Damen Naval gaat technische ondersteuning en onderdelen leveren voor de bouw van het Plataforma Estratégica de Superficie. Damen Naval gaat technische ondersteuning en onderdelen leveren voor de bouw van het Plataforma Estratégica de Superficie.

Het afgelopen jaar is Jos meerdere keren naar Colombia gereisd en ook deed hij zijn best om Spaans te leren. “Ik ben in een jaar tijd twaalf keer op en neer geweest. Zeker tijdens de intensieve onderhandelingen zat ik om de één à twee weken daar met ons team. Ik sprak helaas nog geen Spaans, dus ik heb een cursus gevolgd en iedere dag met DuoLingo geoefend. Inmiddels gaat luisteren en lezen voldoende, alleen spreken blijft lastig. Maar al het reizen en oefenen is de moeite waard geweest.”

Het PES-schip krijgt een lengte van 107,5 meters en een breedte van 14,02 meters. Volgens Jos hoopt COTECMAR uiteindelijk vijf fregatten te bouwen. “Het is voor beiden partijen een mooi contract: wij leveren het materiaal, doen de basic en detailed engineering tot en met het 3D-model, en kunnen technische ondersteuning leveren gedurende de bouw en de inbedrijfstelling ”, legt Jos uit. “Daarnaast betekent het een significante investering in lokale werkgelegenheid en de technologische ontwikkeling van de Colombiaanse maritieme industrie. Dit project tilt COTECMAR naar een hoger niveau als scheepsontwerper en -bouwer.”

Begin oktober was in het Van der Valk Hotel in Middelburg de interne kick-off voor het project. Begin oktober was in het Van der Valk Hotel in Middelburg de interne kick-off voor het project.

Jos kijkt terug op een mooi, maar intensief jaar. “Ik heb mezelf als een soort dirigent gezien die ervoor zorgt dat iedereen mooi samenspeelt en op tijd start en stopt met spelen. Ik vond het indrukwekkend om te zien hoe kundig iedereen is en de passie die ze voor hun werk hebben. We hebben als tenderteam heel plezierig samengewerkt en we kunnen trots zijn op het resultaat.”

Volgens de planning wordt eind 2025 het eerste staal gesneden en zal het eerste fregat in 2030 gereed zijn.