In september is een Covid-19 protocol van kracht geworden voor de productie- en reparatiefaciliteiten in Vlissingen-Oost. In dat document staat beschreven hoe de mensen die er werken het risico op besmetting met het virus tot een minimum kunnen beperken.
Damen Shiprepair Vlissingen en Damen Schelde Naval Shipbuilding hebben het protocol samen ondertekend. Op de uitgestrekte terreinen in Oost zijn immers medewerkers van beide BV’s werkzaam, zeggen de HSE coördinatoren van DSV en DSNS, Henk Jan Nieboer en Arnold van Sluijs.
“We hebben samen één terrein, één poort en ook één uitstraling”, zegt Henk Jan. “Aan het Antarctic Supply & Research Vessel bijvoorbeeld wordt zowel door mensen van DSNS als van DSV gewerkt.”
Het Covid-19 protocol blijft tot nader order van kracht en baseert zich op de RIVM-richtlijnen die de overheid volgt. De omgangsregels waren mede noodzakelijk, omdat er in Vlissingen-Oost veel internationale contacten zijn. Er komen klanten uit het buitenland over de vloer, er werken subcontractors, er worden mensen ingezet van de Damen-werf in Galati, Roemenië.
Gelukkig zijn er voor zover bekend nog geen mensen besmet geraakt in Vlissingen-Oost, zeggen de HSE coördinatoren.
“We hebben samen één terrein, één poort en ook één uitstraling"
Zowel DSV als DSNS had sinds de uitbraak in maart al een aantal maatregelen genomen om veilig te kunnen werken, en die liggen nu allemaal vast in het protocol. Henk Jan: “Je doet dit natuurlijk in de eerste plaats voor je eigen mensen, maar uit externe contacten bleek dat ook onze klanten en subcontractors behoefte hadden aan een protocol.”
Naast de gebruikelijke maatregelen, zoals het creëren van afstand door bewegwijzering, belijning en stickers, het bestellen van mondkapjes en handgel en het extra reinigen van trapleuningen en deurklinken, proberen we in Oost de onderlinge contacten tussen scheepsbemanningen, werfpersoneel, subcontractors, transporteurs en koeriers zo veel mogelijk te beperken, zeggen Henk Jan en Arnold. De eigen medewerkers hebben een toolbox met gericht voorlichtingsmateriaal gekregen en mensen worden gescreend aan de poort. Die moeten aangeven of ze uit een risicogebied komen, in aanraking zijn geweest met het virus, of klachten hebben.
Arnold: “Ook hebben we aan de HSE-poortinstructie voor nieuwe medewerkers een sheet toegevoegd over Covid awareness.” Henk Jan vult aan: “Als het drukker wordt op de werf gaan we in de kantines met shifts werken zodat het er niet te druk wordt.”
In het hoofdkantoor van DSNS werd kort na de uitbraak een lockdown afgekondigd; heel veel mensen werden naar huis gestuurd om vanuit huis te gaan werken en volgens Arnold werken verschillende afdelingen nu nog met een bezettingsplanning, om niet te veel mensen tegelijk binnen te hebben. “Op enkele afdelingen is eenrichtingsverkeer ingesteld en we hebben op een aantal deurklinken beugels aangebracht waarmee je de deur kunt openen met je onderarm zodat je de deurknop niet met je hand hoeft vast te pakken.”
Het nu ingestelde protocol voor Vlissingen-Oost is volgens de HSE coördinatoren vooral ook bedoeld om de medewerkers en klanten het vertrouwen te geven dat het bedrijf er alles aan doet om Covid-19 buiten de poort te houden. “De Roemenen die aan de ijsbreker en in Assemblagehal 1 werken zijn bijvoorbeeld vóór vertrek uit hun land getest, en na aankomst in Vlissingen tien dagen lang in quarantaine geweest. Een paar dagen voordat ze daadwerkelijk aan de slag gingen werden ze opnieuw op Covid-19 getest”, aldus Arnold.