Het Combat Support Ship (CSS) Den Helder dat Damen Naval voor de Koninklijke Marine aan het bouwen is, wordt onder meer uitgerust met twee geavanceerde gesloten reddingsboten. Deze Totally Enclosed Lifeboats van PALFINGER MARINE bieden plaats aan maar liefst honderdzestig mensen. Ze zijn in niets te vergelijken met de open reddingssloepen die je vroeger op zeeschepen zag. De Totally Enclosed Lifeboats hebben een (diesel)motor aan boord en kunnen met gemak een snelheid bereiken van 6 knopen (ruim 11 km per uur).
Martin van de Braak en Erwin van Zanten, area salesmanagers bij PALFINGER MARINE, zijn maar wát trots dat hun bedrijf deze boten mag leveren. PALFINGER MARINE heeft al jaren een relatie met Damen Naval, het bedrijf uit Schiedam leverde ook de lifeboats voor Zr.Ms. Karel Doorman. “Op de Den Helder zullen Totally Enclosed Lifeboats van hetzelfde ontwerp als op de Karel Doorman worden geïnstalleerd”, vertelt Martin. “Wij leveren daarnaast ook de lanceerstations, oftewel de davits, waarmee de reddingsboten vanaf de Den Helder in het water kunnen worden gezet”, vult Erwin aan.
Een Totally Enclosed Lifeboat is niet zomaar een reddingsbootje. “Hij is 8,5 meter lang, bijna 3 meter breed en ruim 3 meter hoog”, legt Martin uit. “De twee boten bieden elk plaats aan maximaal tachtig mensen. Omdat het volledig afgesloten boten zijn, met deuren erin, zit je droog en op die manier kun je meerdere dagen op zee overleven. Maar ze zijn ook elektrisch verlicht, je zit dus niet in het donker, en de boten hebben elk een overlevingskit aan boord met vers water, vuurpijlen en medicijnen tegen zeeziekte.”
Martin en Erwin vertellen dat de Totally Enclosed Lifeboats in de loop van volgend jaar, in de slotfase van de bouw, op het nieuwe marineschip geïnstalleerd zullen worden. De twee Totally Enclosed Lifeboats voldoen aan strenge eisen die de International Maritime Organization (IMO) stelt aan de launch and recovery systemen op zeeschepen. Zo kunnen de reddingsboten dankzij een systeem van opgeslagen elektriciteit (stored power) zelfs overboord gehesen en in het water gelaten worden wanneer álle systemen aan boord zijn uitgevallen (dood schip). Naast de twee reddingsboten en de davits levert PALFINGER MARINE ook twee grote roterende cargokranen voor het nieuwe schip. Deze worden geleverd door de Noorse vestiging van het bedrijf.