Twee medewerkers van Damen Naval hebben onlangs een onvergetelijke reis gemaakt: ze mochten met Zr.Ms. Tromp meevaren van Curaçao naar Den Helder. Twaalf dagen lang konden ze zich onderdompelen in het leven aan boord en ontdekken hoe de bemanning omgaat met een door Damen Naval ontworpen en gebouwd fregat.

Na bijna zes maanden op zee, tien havenbezoeken, de grootste marine-oefening ter wereld en duizenden zeemijlen op onder andere de Rode Zee, de Zuid-Chinese Zee en het Panamakanaal keerde Luchtverdedigings- en Commando Fregat (LCF) Zr.Ms. Tromp in september terug naar Den Helder. Tijdens de laatste etappe van de reis, van Willemstad naar de thuishaven in Den Helder, maakten Team Lead Integrated Logistics Support Lisa-Maria Breschan en Integration Engineer Marine Systems Stefan Neyt onderdeel uit van de bemanning.

Twee Damen Naval-medewerkers voeren van Curaçao naar Den Helder aan boord van LCF Zr.Ms. Tromp. Twee Damen Naval-medewerkers voeren van Curaçao naar Den Helder aan boord van LCF Zr.Ms. Tromp.

“Het was echt een fantastische ervaring”, vertelt Lisa-Maria. “De mensen aan boord waren heel open en verwelkomend en vonden het fijn om gehoord te worden. We hebben heel veel gesprekken gehad en veel geleerd. Het is goed om te zien hoe de systemen echt gebruikt worden en wat er goed werkt en waar er ruimte is voor verbetering.”

Integration Engineer Marine Systems Stefan Neyt. Integration Engineer Marine Systems Stefan Neyt.

Stefan voegt toe: “Het is zo nuttig om dit mee te mogen maken en te zien hoe een schip operationeel wordt gebruikt.” De Damen Naval-collega’s mochten op nagenoeg het hele schip een kijkje nemen: van de brug tot de wapensystemen en van de machinekamers en operationele ruimtes tot het commandocentrum. “De twaalf dagen aan boord waren genoeg om het hele schip te bekijken en ook nog mooie momenten mee te maken, zoals dolfijnen die voor de boeg zwommen. Het was heel bijzonder om midden op de Atlantische Oceaan te varen en alleen maar water om je heen te zien. Dan realiseer je je pas hoe afhankelijk de bemanning is van de techniek aan boord.”

De vaartocht was geregeld via oud-marineofficier en Director of Corporate Strategy & Innovation Richard Keulen. Er werden een aantal collega’s van verschillende afdelingen geselecteerd die in aanmerking konden komen en de keuze viel op Lisa-Maria en Stefan. Voor het vertrek volgde het tweetal een intensieve opstapcursus in Den Helder. Op de eerste dag stond ‘Survival at Sea’ op het programma met een evacuatie en een sprong vanaf het schip de zee in en verschillende reddingsoefeningen in het water. De tweede dag stond in het teken van brandveiligheid en werden de verschillende blusmiddelen aan boord uitgelegd. Ook kregen ze een oefening waarbij ze in het donker over het schip moesten navigeren.

Alles werd voor de opstappers geregeld, inclusief accommodatie aan boord. Alles werd voor de opstappers geregeld, inclusief accommodatie aan boord.

Stefan en Lisa-Maria vlogen op zaterdag 31 augustus naar Curaçao en werden meteen aan boord verwelkomd. Ze kregen de zondag nog om Willemstad te verkennen, voordat Zr.Ms. Tromp op maandagochtend begon aan de thuisreis. “We werden uitgenodigd om het vertrek te bekijken vanaf de brug en dat was heel mooi om te zien. Zr.Ms. Holland en Zr.Ms. Pelikaan lagen ook in Curaçao en gingen tegelijkertijd varen. Dat zorgde voor mooie foto’s”, vertelt Stefan. “De eerste dagen waren we vooral bezig het schip te leren kennen. Het is best een doolhof, maar na de derde dag begin je je weg wel te vinden. Gelukkig hangen er overal plattegronden.”

Tijdens de reis worden er wekelijks een aantal oefeningen uitgevoerd, zoals man-overboord-training, maar de meest indrukwekkende training was de Gevechtswachtoefening als het schip in de hoogste staat van paraatheid wordt gebracht. “Voor ons begon de oefening in het commandocentrum terwijl er een raketaanval met hit werd gesimuleerd. Er ontstaat brand, er is rook en er komt water binnen”, vertelt Lisa-Maria. “We werden door een bemanningslid meegevoerd door het schip en hebben alle onderdelen van de oefening gezien: het fixen van de lekkage, het blussen van de brand en wat er gebeurt in de Technische Centrale. Het was een heel indrukwekkend samenspel.”

Stefan: "Het was heel bijzonder om midden op de Atlantische Oceaan te varen en alleen maar water om je heen te zien." Stefan: "Het was heel bijzonder om midden op de Atlantische Oceaan te varen en alleen maar water om je heen te zien."

Maar het duo was vooral aan boord om zoveel mogelijk over de operationele kant van het schip te ontdekken. “Op de eerste dag werd ons gevraagd wat onze doelstellingen voor de reis waren. Daarna werden we gekoppeld aan het Hoofd van de Technische Dienst die een reeks afspraken voor ons heeft geregeld”, aldus Stefan. Zo spraken ze met het team dat het onderhoud van de generatoren doet, het casco-team dat zich bezighoudt met alles wat vast aan het schip zit, de nautische dienst en de teams voor voortstuwing, communications en wapens en sensoren.

Team Lead Integrated Logistics Support Lisa-Maria Breschan. Team Lead Integrated Logistics Support Lisa-Maria Breschan.

Lisa-Maria: “Ik heb een heel dagboek gemaakt van alle gesprekken met aandachtspunten. Zo was er bijvoorbeeld een ruimte waar een machine niet één op één vervangen kan worden, omdat het apparaat niet door de deur past. Als een schip een levensduur heeft van 30 jaar, is het handig om met dat soort zaken rekening te houden. Het is belangrijk om naar de eindgebruikers te luisteren en kritisch naar het ontwerp van onze schepen te blijven kijken.”

Te midden van alle oefeningen en gesprekken was er gelukkig ook tijd voor ontspanning. Er werd een pub quiz gehouden en een culinaire wereldreis georganiseerd. “De Tromp heeft rond de wereld gevaren en uit alle landen hebben ze een aantal highlights gekookt. Dat vond ik echt heel leuk, want zo konden wij een beetje ervaren wat ze allemaal beleefd hebben”, vertelt Lisa-Maria.

De aankomst in Den Helder was natuurlijk een emotionele en feestelijke gebeurtenis, vooral voor de bemanningsleden die hun familie al maanden niet meer had gezien. Ook Stefan werd opgewacht: “Mijn vrouw en zoontje waren naar Den Helder gekomen om me op te halen; heel leuk. Je komt de haven binnenvaren en ziet de families al klaar staan. Maar dan duurt het nog 45 minuten voordat het schip aan de kant ligt en de bemanning van boord mag. Dat was voor veel mensen emotioneel.”

Bij aankomst in Den Helder stonden familie en vrienden de bemanning op te wachten. Bij aankomst in Den Helder stonden familie en vrienden de bemanning op te wachten.

Nu de twee weer op kantoor zijn, worden de foto’s en verhalen gedeeld en wordt er een fotopresentatie met samenvatting van alle suggesties van de bemanning voorbereid voor andere collega’s. “Ik merk dat ik anders tegen mijn werk aankijk”, vertelt Lisa-Maria. “Als ik nu naar een general arrangement plan kijk, vallen me dingen op die ik voor de reis niet opgemerkt zou hebben. Het leeft veel meer nu ik aan boord van het schip ben geweest en heb gezien hoe bepaalde zaken werken.”

Stefan vond het eveneens een zeer geslaagde ervaring: “Het was ontzettend leuk en leerzaam. Ik zou zo weer gaan en hoop dat we dit in de toekomst vaker kunnen gaan doen, want het is heel waardevol om zo’n kijkje aan boord te krijgen.”

De rode stippellijn toont een deel van de wereldreis die Zr.Ms. Tromp heeft gemaakt, inclusief het stuk van Curaçao naar Den Helder. De rode stippellijn toont een deel van de wereldreis die Zr.Ms. Tromp heeft gemaakt, inclusief het stuk van Curaçao naar Den Helder.