Als de oude scheepsbel in de hal van het Damen Naval-hoofdkantoor wordt geluid, weet iedereen dat er goed nieuws te melden is. De bel wordt namelijk gebruikt om de ondertekening van een nieuw contract te vieren. Om te markeren dat het F126-project voor de Duitse marine is uitgebreid van vier naar zes nieuwe fregatten, was de bel eind juni twee keer te horen; één keer voor ieder nieuw schip.
Half juni gaf de begrotingscommissie van de Duitse Bondsdag groen licht voor de aanschaf van twee extra F126-fregatten en een week later ondertekenden de aankooporganisatie van de Duitse strijdkrachten (BAAINBw) en Damen Naval het contract. Maar echt feestelijk wordt zo’n contract pas als de bel in de hal heeft geluid.
“Dit is een speciaal moment voor het F126-project. Toen we vier jaar geleden de bel luidden voor het oorspronkelijke contract, was het corona-tijd en stonden we allemaal op gepaste afstand van elkaar. Het projectteam bestond toen uit zo’n 30 mensen, dat is nu meer dan tien keer meer”, vertelde Projectdirecteur Frank Verhelst in zijn speech. “Bij het belluiden voor een nieuw contract staan meestal de mensen van het salesteam op het bordes, maar voor dit contract is het hele projectteam ons salesteam. We hebben dit contract met zijn allen verdiend door een goede relatie met onze klant op te bouwen. Dit contract is een geweldig compliment voor iedereen die aan het project heeft bijgedragen. Dank voor al jullie harde werk.”
Damen Shipyards Group CEO Arnout Damen kon niet fysiek bij het belluiden aanwezig zijn, omdat het niet zijn enige heuglijke gebeurtenis op maandag 24 juni was. Hij vierde ook zijn verjaardag en had andere verplichtingen, waardoor hij niet fysiek in Vlissingen aanwezig kon zijn. Daarom woonde hij de ceremonie bij via een speciale livestream en sprak het personeel toe. “Het is fantastisch nieuws dat de klant heeft besloten om ons twee extra fregatten te geven. Ik was in Wolgast voor de kiellegging en zag hoe groot de steun is van de Duitse overheid en BAAINBw. Ze zijn erg enthousiast over het project”, zei Arnout. “Dit is het grootste contract in de geschiedenis van Damen. Het F126 project is belangrijk voor Damen Naval en voor de hele Damen Shipyards Group, en het is belangrijk voor onze reputatie als scheepsbouwer. Gefeliciteerd met dit mooie resultaat.”
De bel werd geluid door twee bijzondere vertegenwoordigers van het F126-project: Gesa Feddersen die al vanaf het eerste begin betrokken was bij wat toen nog MKS 180 heette en Danny Elbers het nieuwste lid van het projectteam die daags voor de ceremonie bij Damen Naval aan de slag ging. De ceremonie werd afgesloten met bubbels en een gezellige borrel.