Voor Damen Naval als scheepsbouwer zijn ontwerp en engineering de traditionele expertisegebieden. Een cruciaal onderdeel hiervan is echter systeemintegratie: Damen Naval ontwerpt schepen waarin het een zorgvuldig geselecteerd en op maat gemaakt pakket van apparatuur installeert, vervaardigd door een breed scala aan leveranciers en onderaannemers. Om de beste ontwerp- en engineeringkeuzes te kunnen maken, moeten de teams van Damen hun kennis over scheepssystemen en -technologieën daarom zo up-to-date mogelijk houden. Het was precies om deze reden dat twaalf mensen van het Marine & Propulsion (M&P) team van Damen Naval zich inschreven voor een cursus hydraulica bij de technische onderwijsorganisatie ROVC.

De focus van het M&P-team ligt op het ontwerp en de integratie van allerlei mechanische systemen die aan boord van het schip geïnstalleerd moeten worden. “Dit omvat de voortstuwingssystemen zoals de hoofdmotoren, generatoren, tandwielkasten, assen en schroeven, enzovoort”, legt Marine Systems Engineer Vincent Spaas uit. “Maar ook de maritieme systemen zoals koelwater, brandstof, smeerolie, HVAC, brandbestrijdingssystemen, hydraulica, start- en werklucht, ademlucht voor brandbestrijding en duiken, enzovoort.”

Leden van het Marine & Propulsion-team van Damen Naval volgden een cursus hydraulica bij ROVC. Leden van het Marine & Propulsion-team van Damen Naval volgden een cursus hydraulica bij ROVC.

Als we kijken naar hoe hydraulische systemen worden gebruikt in het werk van het M&P-team, zegt Vincent dat dit voornamelijk is voor hef- en hijsapparatuur. “Kranen voor het hijsen van containers op en van het schip, voor het te water laten van kleine boten of voor het openen en sluiten van luiken,” vervolgt Vincent. “Vangmechanismen voor missie- en reddingsboten worden ook aangedreven door hydrauliek. Het hangt allemaal af van het project en wat de klant wil.”

De cursus bestond uit tien theoretische sessies die gericht waren op hydraulische systemen en componenten in het algemeen. “Omdat het zo’n bewezen techniek is, zijn er niet echt revolutionaire nieuwe uitvindingen op het gebied van hydrauliek. De apparatuur wordt steeds beter en preciezer,” zegt Vincent. “Dus met elke sessie leerden we meer over componenten, waarbij we dieper in de details doken.”

“Deze cursus was zo nuttig omdat het ons een diepere kennis gaf van de componenten die we gebruiken, waardoor we ze beter in onze schepen kunnen integreren.” Vincent Spaas

De cursus werd afgesloten met een praktische sessie “om te leren over het gedrag van verschillende componenten en verschillende opstellingen, om de geleerde theorie in praktijk te brengen” en een examen. “Het examen was optioneel. Voor ons was het primaire doel van de cursus om van de docent zoveel mogelijk te leren over de praktische aspecten van hydrauliek. Leren hoe we hydrauliek in ons dagelijks werk kunnen gebruiken”, voegt Vincent toe. “Bij Damen Naval ontwerpen we bijvoorbeeld geen hydraulische systemen. In plaats daarvan kopen we ze in bij leveranciers. Daarom is het belangrijk dat we de informatie die we van onze hydrauliekleveranciers krijgen, kunnen bekijken en volledig begrijpen en kritische vragen kunnen stellen. Daarom was deze cursus zo nuttig: het gaf ons een diepere kennis van de componenten die we gebruiken, waardoor we ze beter in onze schepen kunnen integreren.”