Damen Shiprepair Vlissingen (DSV) kon het jaar 2021 met fraaie positieve cijfers afsluiten. “Het was een druk jaar waarin we mooie projecten onder handen hadden”, blikt Managing Director Peter Sterkenburg terug. “Het was natuurlijk tegelijkertijd ook best een moeilijk jaar, vanwege COVID-19. We stonden onder meer voor de uitdaging om alles goed gepland te krijgen. Maar uiteindelijk is dat goed gekomen en hebben we onze targets gehaald en zelfs overtroffen. Dat is mede te danken aan de fantastische inzet van al onze medewerkers.”
DSV had het in 2021 druk met de opknapbeurt van het Portugese M-fregat NRP Dom Francisco de Almeida, een prachtige klus die intussen op een haar na gevild is. Er moeten alleen nog enkele restpunten worden afgewerkt op het schip, zegt Peter. Dat werk voert DSV uit op de Rijkswerf in Den Helder, waar het fregat inmiddels naartoe is gebracht om door de Directie Materiële Instandhouding (DMI) weer van bewapening, sensoren en communicatieapparatuur te worden voorzien. De uitvoering van de restpunten gebeurt onder leiding van Production Coordinator Patrick Brasser van DSV. “Dat loopt allemaal prima”, aldus Peter.
NRP Dom Francisco de Almeida was volgens hem “een soms uitdagend project”, waarbij DSV te maken had met twee verschillende klanten: de Portugese Marine en de Koninklijke Marine. DSV voerde afgelopen jaar ook uitgebreide refits uit aan twee megajachten. Ook is onderhoud gepleegd aan een tweetal kabelleggers, “een behoorlijke klus” volgens Peter. En dan waren er natuurlijk nog de vaste klanten, zoals Van Oord en Multraship, waarvoor DSV in 2021 regelmatig reparatiewerk en onderhoud heeft uitgevoerd. “Dat werk kon heel divers zijn. Soms moest er alleen een trapje aan boord worden vervangen, terwijl we op een ander schip de voortstuwing onder handen moesten nemen.”
"We hebben onze targets gehaald en zelfs overtroffen. Dat is mede te danken aan de fantastische inzet van al onze medewerkers.” Peter Sterkenburg
Samenvattend concludeert Peter: “We hebben gewoon een prima jaar achter de rug en ik kan zeggen dat we onze doelstellingen zelfs hebben overtroffen.” Hij verwacht dat ook 2022 een prima jaar gaat worden voor DSV. Ze zijn in Vlissingen-Oost al meteen aan het begin van het nieuwe jaar gestart met een refit aan een tweetal megajachten en begin februari arriveert het Marineschip Zr.Ms. Johan de Witt op de werf. Dit amfibisch transportschip van de Koninklijke Marine is toe aan een midlife update (MLU) plus zogenaamd benoemd onderhoud.
De omvangrijke klus aan dit door Damen Naval gebouwde schip is een coproductie van DSV en Damen Naval. De laatste neemt de MLU ter hand, terwijl DSV het benoemd onderhoud voor zijn rekening neemt. “We starten ons werk aan dit schip aan Kade E, maar zodra rond eind juni Dok 2 weer vrij is, waar nu nog de twee megajachten liggen, gaat het werk verder in Dok 2”, legt Peter uit. “De Johan de Witt zal daar zeker tot het eind van het jaar blijven.”
Hij besluit: “Met de werkbezetting die we nu al hebben, plus het reguliere werk dat er in de loop van dit jaar nog bij zal komen, moet het zeker lukken om ook van 2022 weer een succesvol jaar te maken.”