Het duurde alles bij elkaar zo’n twaalf uur, maar uiteindelijk stond hij fier overeind; de gerestaureerde stoomhijskraan ‘Schelde nr. 38’ heeft zaterdag 27 maart succesvol proefgedraaid op een terrein aan de Voltaweg in Vlissingen.
Wesley Sekewael is de man die de kraan in 2015 voor sloop heeft behoed. Met een team enthousiaste vrijwilligers heeft hij de uit 1946 stammende hijskraan de afgelopen jaren onderdeel voor onderdeel terug in elkaar gezet.
Op 27 maart in alle vroegte werd de monumentale kraan uit een loods van grondverzetbedrijf Harthoorn gereden. Dat gebeurde met behulp van een speciaal frame, dat de veertig ton wegende kraan kon dragen.
Wesley vertelt dat er aanvankelijk wat problemen waren met de brander, maar nadat die was schoongemaakt en ontstopt kon de hijskraan worden klaargemaakt voor het proefdraaien. “Toen we anderhalf uur lang hadden gestookt, konden we bij een druk van 8 bar de stoomfluit en de speciale stoomsirene van de kraan laten afgaan, een prachtig en indringend geluid dat in heel Vlissingen te horen was”, aldus Wesley. De giek van de kraan werd vervolgens vanuit horizontale stand in wolken van stoom langzaam omhoog gehesen tot in de hoogste stand. Aan de haak was een Nederlandse driekleur vastgemaakt, die trots wapperde toen de voormalige Schelde-kraan uiteindelijk letterlijk helemaal herrezen was.
“We zijn Damen daar heel erkentelijk voor”
Van een keurmeester nam Wesley een ketelboek in ontvangst, het officiële bewijs dat de stoomketel was gekeurd. Als kers op de taart werd nadien met een verreiker van Harthoorn nog het machinistenhuisje over de kraan heen getild. Wesley is supertrots op het resultaat. Hij is blij dat medewerkers van Damen Naval belangeloos geholpen hebben bij de bouw van het kraanhuisje en bij constructiewerk aan het gebruikte transportframe en de giek. “We zijn Damen daar heel erkentelijk voor”, zegt hij. Wesley bedankt ook de Vlissingse brandweer, die belangeloos zorgde voor extra water op de testdag.
Nu de opgeknapte stoomhijskraan heeft gedraaid, moet die alleen nog hier en daar een finishing touch ondergaan. Wesley en zijn vrijwilligersteam hopen dat de ‘Schelde nr. 38’ in mei plaatsingsgereed is. Hij krijgt als tastbaar stukje Schelde-historie een mooi plekje bij De Oude Verbandkamer, waar hij voor het publiek te zien is. De ‘Schelde nr. 38’ is een van de twee spoorhijskranen die na de oorlog door de Koninklijke Maatschappij De Schelde werden gebouwd voor werk op het industrie-spooremplacement van de scheepswerf. Samen met zusterkraan Schelde nr. 39 heeft hij tot in de jaren zeventig dienstgedaan.