2022 is een opmerkelijk jaar bij Damen Schelde Marine Services (DSMS). Twee personeelsleden van het bedrijf vieren een werkjubileum van in totaal 90 dienstjaren. Huib Slabbekoorn (66) begon zijn loopbaan in 1972 bij de toenmalige Koninklijke Scheldewerf en Peter Koole (58) begon in 1982 bij Schelde Gears. De twee mannen volgden verschillende carrièrepaden, maakten het wel en wee van de Schelde mee en werken nu beiden bij DSMS.
De 16-jarige Huib ging naar de Schelde Bedrijsschool met de intentie om lasser te worden. Dat plan slaagde en het werk beviel hem zo goed dat hij de meer gevorderde booglasopleiding volgde en bij de afdeling Apparatenbouw (tegenwoordig Exotech) ging werken. Dit was echter begin jaren zeventig en de gezondheids- en veiligheidsnormen waren nog niet zo streng als tegenwoordig. Na slechts twee jaar merkte Huib dat zijn gezondheid achteruitging. “Ik ging naar de bedrijfsarts, Dr. Stumpius, die later bekender zou worden door zijn werk dat asbestblootstelling in verband bracht met kanker,” zegt Huib. “Het bleek dat ik bronchitis had, veroorzaakt door de gassen die bij het lassen vrijkwamen. In die tijd waren de veiligheidsregels namelijk heel anders dan nu; er was nauwelijks luchtafvoer. Dus zei de dokter dat ik moest stoppen met lassen. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik op zo’n grote scheepswerf werkte, want er waren zoveel andere mogelijkheden.” Huib werd snel overgeplaatst naar het Marinemagazijn, waar hij zich bezighield met administratieve taken voordat hij werd gepromoveerd tot Assistent Magazijnmeester. “In het begin waren er nog geen computers; alles werd op papieren kaarten geschreven.”
1983 was een uitdagend jaar voor De Schelde. “De werf was min of meer failliet en er was een grote reorganisatie. Ik had het geluk dat ik werd overgeplaatst naar Inkoop Nieuwbouw bij De Schelde. En toen was er in 1996 weer een reorganisatie; 400 mensen, waaronder ik, zouden worden ontslagen.” Huib hoorde van een vacature bij Schelde Marine Services en belde snel met de toenmalige directeur, Carel Flipse. “Ik was best opdringerig voor de baan, want ik wilde hem heel graag. Ik was dan ook heel blij toen Carel me belde om te vragen wanneer ik kon beginnen.”
"Er zijn nogal wat onzekere momenten geweest, maar ik heb altijd geluk gehad in mijn carrière." Huib Slabbekoorn
De overstap naar Schelde Marine Services bleek Huibs laatste grote carrièrestap: hij begon in de verkoop en switchte vervolgens naar de expeditieafdeling, waarin nog een reorganisatie plaatsvond toen de Damen Shipyards Group in 2000 de verschillende Scheldebedrijven overnam. Na een lange carrière gaat Huib op 1 mei 2023 met pensioen (al stopt hij eerder vanwege zijn opgebouwde vakantiedagen). “Ik heb veel geluk gehad in mijn carrière”, voegt hij eraan toe. “Er zijn nogal wat onzekere momenten geweest, maar ik heb altijd geluk gehad.”
Net als Huib begon ook Peter zijn Schelde-carrière op de Schelde Bedrijfsschool in 1982. “Ik was 18 jaar en werd opgeleid om aan de draai- en freesbanken te werken. Na een opleiding van drie jaar begon ik bij Schelde Gears in de productie van tandwielkasten voor de marineschepen”, merkt Peter op. “Alhoewel ik na een half jaar vroeg of ik op een andere afdeling mocht werken. De productiehal bij Schelde Gears had geen daglicht en de lucht was dik van de bewerkingsolie; ik vond het helemaal niks.” Peter werd overgeplaatst naar de Machinefabriek waar hij zich bezighield met de productie van onderdelen voor de Sulzer dieselmotoren.
“Ik wilde mezelf ontwikkelen”, zegt Peter. “Dus volgde ik enkele vervolgopleidingen; in bedrijfsorganisatie en aanvullende technische vakken.” Zijn motivatie om verder te leren had een positief effect: “Ik had een toevallig gesprek met iemand van de machinefabriek. Dat bleek de directeur van Schelde Marine Services te zijn, de heer Carel Flipse. Hij bood mij een baan aan in de verkoop van onderdelen voor de Sulzer dieselmotoren.”
Sinds zijn start bij Schelde Marine Services in 1997 heeft Peter zich verder geschoold, met name op het gebied van kwaliteitsmanagement en veiligheid en gezondheid. Zijn rol is groter en groter geworden. “Ik begon in de verkoop, maar dat groeide uit tot ondersteuning van het inkoopteam. En later nam ik de kwaliteitsmanagementtaken op me voor de ISO 9001-certificering, coördineerde ik de HSEQ-activiteiten en het facilitair management.” Zijn officiële functietitel is nu Technical and HSEQ-manager. “Dat ik zoveel verschillende verantwoordelijkheden heb, is het leuke aan mijn baan. Als ik ’s ochtends op mijn werk kom, weet ik waar ik aan begin, maar ik weet nooit wat er in de loop van de dag op mijn pad komt.”
Naast de enorme vooruitgang op het gebied van gezondheids- en veiligheidsnormen en computertechnologie die Huib en Peter in de loop van hun carrière hebben meegemaakt, zijn de twee mannen ook getuige geweest van wat waarschijnlijk de grootste verandering in de wereldwijde productiesector is geweest. “Dat was de verplaatsing van de productie naar Aziatische landen, omdat klanten ervoor kozen componenten te kopen die 30 procent goedkoper waren, maar met slechts 10 procent minder kwaliteit. Dat maakte een einde aan de productie op plaatsen zoals de Machinefabriek,” legt Peter uit.
"Ik wilde mezelf ontwikkelen. Dus volgde ik enkele vervolgopleidingen; in bedrijfsorganisatie en aanvullende technische vakken." Peter Koole
Die verandering is constant en ook noodzakelijk geweest, zegt Huib: “We stopten met het werken met papieren administratie toen er computers kwamen. En we stopten ook met de productie; als we waren gebleven bij alleen het bouwen van Sulzer motoren, dan zouden we er nu niet meer zijn.”
Deze filosofie vormt het huidige bedrijfsmodel van DSMS. “De productie van componenten vindt over het algemeen plaats in Azië en DSMS heeft voorraadmagazijnen in Shanghai, Singapore en hier in Vlissingen. Onze klanten kunnen op alle drie de locaties producten kopen; het hangt ervan af waar hun schip ligt”, zegt Peter. DSMS heeft de selectie van de producten die het levert uitgebreid als reactie op de vraag uit de markt. “We werken ook nauw samen met een aantal fabrikanten van de producten die we leveren en fungeren als hun verkoopteam. We staan immers in contact met zo’n 900 rederijen over de hele wereld. Dat geeft de fabrikanten toegang tot ons wereldwijde verkoopnetwerk,” besluit Peter.