Damen Naval’s F.A.S.T. (Fieldlab Autonomous Sailing Technology) project is goed gevorderd in de zomermaanden. De renovatie van de in 1990 gebouwde Damen Stan Patrol 900 tot een elektrisch aangedreven en autonoom vaartuig heeft veel vooruitgang geboekt. Dit fotoverslag volgt de vorderingen van het team.
Nieuw luik
Het Project F.A.S.T. vaartuig pronkt met haar nieuwe motorluik. “Het oude motorluik had twee grote luchtinlaten die nodig waren voor de oude dieselmotoren,” legt F.A.S.T.-projectleider Jochem Nonhebel uit. “Nu we overschakelen op volledig elektrische en emissieloze motoren, hebben we die luchtinlaten niet meer nodig. Om de nieuwe apparatuur te installeren, moesten we extra ruimte creëren, wat een aanpassing vereiste. Het voordeel is dat dit ons de mogelijkheid gaf om een aantal comfortabele achterbanken in de zon te installeren.”
Nieuw in de machinekamer
De vernieuwde machinekamer bevat twee 100kW elektromotoren en twee krachtige omvormers, die de gelijkstroom afkomstig van de accu’s omzetten naar de wisselstroom die de motoren nodig hebben. “We moesten nieuwe mechanische fundaties installeren om de motoren en alle andere technische apparatuur op hun plaats te houden. Maar omdat het schip veel ronde hoeken heeft, was het een uitdaging om genoeg ruimte te creëren om alle apparatuur te monteren”, zegt Pieter de Korte, Senior Electrical Engineer van het F.A.S.T.-project.
Twee batterijrekken
Het F.A.S.T.-team heeft de twee batterijrekken en -kasten voor 70 kilowattuur geïnstalleerd. Pieter: “Omdat het gewicht van elk rek meer dan 750 kilo is, hebben we eerst de nodige berekeningen uitgevoerd om er zeker van te zijn dat de fundaties sterk genoeg waren om de apparatuur te houden tijdens het varen op ruwe zee.”
Nieuwe consoleplaat
Ook in de stuurhut van het schip is veel te doen. “We hebben een nieuwe consoleplaat geplaatst; en binnenkort komen er een nieuw stuurwiel, andere bedieningspanelen en nieuwe elektrische bedrading bij”, zegt Pieter.
Op de werf van Damen in Vlissingen-Oost zijn al veel werkzaamheden aan het negen meter lange schip afgerond. “Wanneer alle hoofdcomponenten zijn geplaatst, gaan we als team beginnen met het maken van alle verbindingen die nodig zijn voor het koelsysteem. Nadat alle leidingen zijn aangebracht, wordt de elektrische bedrading getrokken en aangesloten op de bijbehorende apparatuur,” zegt Pieter.
Tot in de late uurtjes
Doorwerken tot in de avonduren! Een deel van het F.A.S.T.-team (v.l.n.r.: Jochem Nonhebel, Pieter de Korte en Marcel van der Heijde) werkt aan de elektrische aansluitingen van het schip. “Dit is ter voorbereiding op onze komende testen met de Koninklijke Marine die waarschijnlijk in november zullen plaatsvinden,” zegt Jochem.