Sinds de staalsnij-ceremonie van afgelopen december op de scheepswerf van Wolgast (in het noordoosten van Duitsland, dicht bij de Poolse grens) heeft het F126 project de eerste voorzichtige stappen richting productie gezet. De eerste productie-informatie is aan de werven geleverd en het is de bedoeling om de productieactiviteiten op een rustige manier te starten en het tempo geleidelijk op te voeren naarmate 2024 vordert.
“Dit is om grip te houden op de vele processen die hierbij komen kijken”, legt F126 Projectdirecteur Frank Verhelst uit. “Denk hierbij aan kwaliteit, engineering en productietechniek en productie-informatie op de werven.” Om die reden zijn er een aantal Damen Naval collega’s permanent gestationeerd in Wolgast, Kiel en Hamburg om de productie te assisteren en te monitoren. Dit is in aanvulling op een aantal engineers uit Vlissingen die voor periodes van twee tot drie weken naar Duitsland reizen. “Ons projectmanagement softwareplatform 3DX is niet alleen nieuw voor ons; het is ook een nieuwe tool voor onze Duitse partners. Het volstaat niet om met alleen een laptop aan te komen zetten. We zetten een complexe, restricted werkomgeving op.”
Frank voegt toe: “Het feit dat ons team daar is, zowel de vaste als de tijdelijke mensen, wordt zeer gewaardeerd door de teams op de scheepswerven. Het zorgt voor korte en efficiënte communicatielijnen die cruciaal zijn voor de implementatie van onze nieuwe IT-toolset voor de productie.”
Een van de aspecten waaraan de voortgang op de Duitse werven is gekoppeld, zijn de periodieke contractuele mijlpalen die Damen Naval bereikt in overeenstemming met haar klant. De meest recente is de zogenaamde Freigabe zum Bau voor het Gesamtsystem. “Dit is de goedkeuring van het totale ontwerp, dat vitale technische details bevat zoals systeemspecificaties, hoogtes en gewichten. Samen met de beoordeling van het basisontwerp, die vorig jaar werd afgerond, laat dit de ontwerpstatus van het schip zien. We hebben groen licht van onze klant om verder te gaan met de productie – dat is een belangrijke mijlpaal”, zegt Frank. “Het betekent dat we kunnen beginnen met het plannen van de kiellegging, die naar verwachting in de zomer zal plaatsvinden.”
Net als in de rest van Damen Naval is de interne reorganisatie van Time for Change ook in het F126 project voelbaar geweest. “We hebben een aantal sleutelposities op het project laten veranderen”, merkt Frank op. “Time for Change heeft beweging in het bedrijf gecreëerd – van project naar lijnorganisatie en vice versa – en dat is een goede en noodzakelijke zaak.”
Vanwege de uitdagingen met onder andere de 3DX-implementatie is er het STEP-programma opgericht met Onno Spoor als Programmamanager. STEP staat voor Sustainable Tooling & Enhancement Programme en focust zich op het verbeteren van de processen, tooling en trainingsmateriaal binnen het F126-project. Dit is ook breder toepasbaar voor de gehele organisatie. “Samen met de stuurgroep ben ik op dit moment druk bezig om de uitdagingen in kaart te brengen en met concrete oplossingen te komen”, zegt Onno. “Ik ben ervan overtuigd dat we samen nu de juiste ‘steps’ aan het zetten zijn om de grote obstakels weg te nemen.”