Het is een prachtige aanwinst en de mannen bij de Voorbewerking van de afdeling Productie zijn dan ook supertrots op de splinternieuwe Messer-snijmachine die Damen Naval heeft aangeschaft. De indrukwekkende installatie kan met grote precisie stalen platen snijden: van heel klein tot wel twaalf bij drie meter in oppervlak. Bovendien kan het apparaat maatvoeringslijnen en tekst aanbrengen op te snijden platen. De tafel van de machine houdt zichzelf schoon en ook dat is een groot voordeel. Zijn voorganger moest altijd een paar dagen uit bedrijf als die gereinigd moest worden.
Het werd hoog tijd om hem te vervangen: de staalsnijmachine die Damen Naval tot dit jaar gebruikte bij de Voorbewerking in Vlissingen-Oost. Het “degelijke oude beestje” zoals Productie Coördinator Ronald de Baar het apparaat liefkozend noemt was al in gebruik in de voormalige Zware Plaatwerkerij in Vlissingen-Stad. “Toen ik in 2005 bij Damen begon waren ze net bezig hem te verhuizen naar Oost, waar de Voorbewerking toen in aanbouw was”, vertelt Ronald. Maar nu is de snijmachine, na 30 trouwe dienstjaren, buiten bedrijf gesteld en afgevoerd en staat er in de grote hal van de Voorbewerking een gloednieuwe snijmachine die, net als zijn voorganger, gemaakt is door Messer Cutting Systems
“De nieuwe snijmachine is een enorme opsteker voor onze afdeling. Deze investering is belangrijk voor ons totale bouwproces." Ronald de Baar
“We zijn er heel blij mee”, aldus Ronald. “Het geeft ons bij Productie een goed gevoel dat deze investering is gedaan.” In augustus is het onderstel van de snijmachine al in Oost geïnstalleerd: de rails en de twee snijtafels. Vrijdagochtend 3 september arriveerde de bovenbouw: het portaal met alle componenten die nodig zijn om het snij- en markeerwerk uit te voeren. Het portaal kan over de rails van de ene snijtafel naar de andere rijden en de snijcomponenten zijn in verschillende richtingen te bewegen. “Het grote pluspunt van deze snijlijn is dat hij bevel kan snijden, dat wil zeggen dat hij schuine kanten kan snijden”, vertelt Ronald enthousiast.
“Met de vorige machine kon dat niet, die kon alleen haaks snijden. Als een onderdeel gesneden was, moesten de laskanten achteraf op een andere plek worden aangebracht. De tafel van de nieuwe installatie is bovendien zelfreinigend. Via een transportband onderin worden verbrande resten van het snijproces – slak – en kleine onderdelen continu naar het beginpunt van de machine afgevoerd, waar een rooster onderdelen en afval scheidt. De oude snijmachine miste zo’n transportband. Als het afval moest worden verwijderd, werd de installatie een paar dagen stilgelegd. Een extern bedrijf moest dan de bakken met afval komen leegscheppen.”
De afzuiging van de oude Messer had ook last van vacuümverlies door valse lucht bij het afvoeren van de rook. Bij de nieuwe machine speelt dat probleem niet; die zuigt de rook naar beneden af in de tafel. Met gestuurde kleppen wordt het vacuüm van de afzuiging geregeld naar de plaats waar het portaal ook werkelijk snijdt. Eenmaal afgevoerd via buizen, wordt de rook in een filterinstallatie die zich buiten het gebouw bevindt van stof ontdaan. De nieuwe installatie snijdt met plasma droog en kan naast snijden ook nog markeren. Met de plasmakop kunnen op laag vermogen maatvoeringslijnen op de platen worden aangebracht.
Een naaldprinter kan goed leesbare teksten in het staal graveren. Dat is noodzakelijk om de gesneden platen gedurende het verdere scheepsbouwproces te kunnen identificeren. Dat de nieuwe machine twee snijtafels heeft, zorgt ervoor dat het snijwerk ononderbroken kan plaatsvinden waardoor het lekker opschiet, legt Ronald uit. Wanneer een plaat op de ene tafel is gesneden, rijdt het portaal over de rails naar de tweede snijtafel waar de volgende plaat al klaarligt. De eerste plaat wordt dan in onderdelen gelost van de tafel en gesorteerd naar het bouwproces en eventuele verdere nabewerking.
“We gaan de plasmatoorts gebruiken voor pakweg 95 procent van het benodigde reguliere snijwerk”, zegt Ronald. “We kunnen snel en zeer nauwkeurig stalen platen tot een dikte van 50 mm bevel snijden. De maximum dikte voor haaks plasmasnijden bedraagt 80 mm. Bij dikkere platen schakelen we over op het autogene snijproces waarbij je, net als bij een snijbrander, werkt met ontvlambare gassen. Daarmee kunnen we alleen haaks snijden.” Voor het omschakelpunt van plasma naar oxy-fuel moet in de praktijk nog een optimum worden gevonden. Ronald is “zo trots als een aap met zeven staarten” dat de Messer is aangeschaft.
“Een enorme opsteker voor onze afdeling”, benadrukt de Productie Coördinator. “Deze investering is belangrijk voor ons totale bouwproces. De kwaliteit van de snedes gaat omhoog en daardoor kan de sectiebouw netter en efficiënter werken. Met de nieuwe machine zijn we ervan verzekerd dat we het hele proces in eigen hand houden en voor snijwerk niet afhankelijk zullen zijn van externe partijen. Daardoor kan Productie snel inspelen op veranderende situaties.” De aankoop past in de filosofie van Damen Naval, dat je als scheepsbouwer om concurrerend te blijven moet blijven investeren in equipment die up-to-date is.
“Met de modernste apparatuur op onze productiefaciliteiten kunnen we ook op de lange termijn onze klanten op de diverse defensiemarkten blijven voorzien van voortreffelijk ontworpen en gebouwde schepen”, vertelt Directeur Operations Tijs Buijs. De eerste grote klus waarvoor de Messer wordt ingezet is de bouw van een casco voor een Yacht Support Vessel van Damen Yachting. “De klant wilde dat het casco in Nederland zou worden gebouwd”, vertelt Productie Coördinator Stan Haag, “terwijl Damen Naval net had besloten Productie nieuw leven in te blazen; een mooie samenloop van omstandigheden.”
“We zijn namelijk druk bezig nieuw personeel aan te trekken van lassers, ijzerwerkers en pijpfitters tot mechanische specialisten, voormannen en meewerkend voormannen. Onze medewerkers zijn relatief oud en als straks een flinke groep zeer ervaren en kundige collega’s van Productie met pensioen gaat, hopen we met deze nieuwe instroom tijdig te kunnen voorkomen dat er veel kennis en ervaring verloren gaat. Maar als je deze nieuwkomers wilt opleiden voor Productie, heb je daar wel werk voor nodig. Dat is er nu in de vorm van dit project voor Damen Yachting.”
Damen Naval is daarnaast bezig haar productiefaciliteiten in Oost waar nodig op te knappen en te vernieuwen. De aanschaf van de Messer snijmachine past helemaal in dat plaatje, aldus Stan.
Het casco voor het 72 meter lange en elf meter brede Yacht Support Vessel (bouwnr. 478 voor Damen Yachting) zal in november volgend jaar klaar zijn. Het bijzondere aan het project is dat het schip eigenlijk een ondersteuningsvaartuig is voor een superjacht, en daarmee meteen één van de grootste in zijn soort gebouwd door Damen. “We doen overigens voor dit project wat meer dan alleen de casco bouw, zo hebben we afgesproken”, vertelt Stan.
“We nemen naast de staalbouw ook de piping en een groot deel van het mechanische werk voor bijvoorbeeld de motoren, airco units en schakelkasten voor onze rekening. We gaan zeg maar alles wat groot en zwaar is op z’n plek zetten en waar nodig aansluiten op het leidingwerk.” De cascobouw vindt plaats in Hal 2 in Oost. Het casco wordt samengesteld uit een aantal secties die vooraf worden gemaakt op enorme bouwstoelen, die ze bij Productie op dit moment ook al aan het opknappen zijn voor dit project. Het project onderstreept de prima relatie tussen Damen Naval en Damen Yachting (en trouwens ook Damen Shiprepair), zegt Stan. Hij is zeer content.
“Er was al een paar jaar geen klassiek scheepsbouwwerk zoals snijden, ijzerwerk, lassen en pijpfitten meer gedaan in Vlissingen-Oost. Dankzij deze klus gaan we het weer druk krijgen en dat maakt me blij en trots. Officieel dragen we het casco in november 2022 over aan Damen Yachting, die vanaf dat moment de verdere outfitting voor haar rekening zal nemen. Ik nodig iedereen bij Damen Naval uit om een keer een kijkje te nemen in onze productiehallen. Je bent welkom voor een tour of rondleiding…!”