De onder Zuid-Koreaanse vlag varende tanker Southern Owl onderging bij Damen Shiprepair Vlissingen een ‘5 year survey’. De klus is naar tevredenheid geklaard en het schip voldoet nu weer volledig aan de certificeringseisen van klassebureau NK.
“Het in Japan gebouwde schip kwam hier op 7 december aan”, vertelt Bas de Klerk, die het karwei bij DSV als Project Manager heeft aangestuurd. “Het werk is uitgevoerd in ons overdekte Dok 2, waar het 156 meter lange en 25 meter brede schip goed in paste. Het dok is zo’n dertig meter breed.”
Tijdens de klus zijn de overboordkleppen gereviseerd en werden de PV kleppen die op de tanker zijn gemonteerd uitgebreid getest en gekeurd. Met PV kleppen of tankbeveiligingskleppen kan de druk in een tank worden geregeld. Deze kleppen zorgen ervoor dat de tank ‘ademt’ wanneer de druk van binnen verandert. Zo voorkom je dat de tank eventueel implodeert of ontploft.
De tussenas en de eindas van de schroef zijn losgemaakt en geïnspecteerd. Daarbij werd ook de speling van de lagers opgemeten en is een aantal afdichtingen vervangen, vertelt Bas.
Zijn team onderzocht tevens de speling van het roer en verving alle anodes. De ankerkettingen werden evenmin overgeslagen. Ze werden uitgelegd in het dok, opgemeten, gemarkeerd en vervolgens weer teruggeplaatst.
“Stukken leiding aan boord die in slechte staat waren hebben we vervangen en in het schip zijn koelers schoongemaakt en aan klein onderhoud onderworpen. Ook de turbo’s van de Southern Owl hebben een onderhoudsbeurt gekregen en er is een uitgebreid schilderprogramma uitgevoerd”, aldus de Project Manager. “De schroef van het schip is gepolijst. Er is niet-destructief onderzoek aan de schroef uitgevoerd om beschadigingen te kunnen traceren.”
Veiligheidsmiddelen aan boord van de tanker, zoals brandblussers en reddingboten, zijn opnieuw gekeurd en waar nodig vervangen; dit onderdeel van de 5 year survey viel niet onder de verantwoordelijkheid van DSV. Een uitdagend onderdeel was het vervangen van de koppelbouten die de tussenas en de eindas met elkaar verbinden. “Die zaten vast en we hebben ze door middel van machineren verwijderd en vervolgens vervangen”, blikt Bas terug. Zaterdag 19 december jl. kon de Southern Owl weer opgeknapt en wel vertrekken richting Antwerpen; de klus bij DSV had maar een paar dagen langer geduurd dan de afgesproken doorlooptijd van tien dagen, waarbij ook in het weekend werd doorgewerkt. “Voor een reparatieklus als deze hebben we qua tijd die we er aan kwijt waren goed gescoord”, weet Bas. “Het verwijderen van de koppelbouten kost veel tijd; er wordt dan een soort boorkolom aan boord gebracht die je in de buurt van de bout monteert; je boort de bouten er vervolgens uit.”
De hele opdracht had zoals gezegd tot doel de certificering van de Southern Owl te kunnen verlengen. “De tanker voldoet nu weer aan alle eisen van het certificeringsbureau en we hebben supergoed kunnen samenwerken met de eigenaar van het schip, Sansho Korea, die heel probleemoplossend met ons meedacht.”