Hoewel de naam van de afdeling Research and Development (R&D) van Damen Naval doet vermoeden dat het twee hoofdtaken heeft, is er nog een derde, even belangrijke prioriteit. Dit is het communiceren en lanceren van nieuwe ideeën en producten naar marineklanten. Met dit in het achterhoofd nam Damen Naval eind september deel aan de beurs DWT Marineworkshop in Linstow, Duitsland. DWT is de Deutsche Gesellschaft für Wehrtechnik, in het Nederlands bekend als de Duitse vereniging voor defensietechnologie.
“Dit was de vierde keer dat Damen Naval aanwezig was op de DWT Marineworkshop, maar deze keer was het anders”, zegt Alwin van Bree, Proposal Engineer ILS & Services bij Damen Naval. “In plaats van te netwerken vanuit onze stand, besloten we deze keer iets actiever te doen, om zo meer exposure te krijgen op de Duitse Defensiemarkt.”
Daartoe werd Alwin gevraagd om een van Damen Naval’s nieuwste R&D-concepten te presenteren aan de aanwezigen van de DWT-beurs. “Dit was om IHUMS te introduceren op de Duitse markt”, legt Alwin uit. “We werken hier al mee samen met de Koninklijke Marine en ontwikkelen het voor de programma’s ASWF en CSS, maar we willen natuurlijk ook buiten de grenzen van Nederland kijken naar de Duitse markt.”
IHUMS staat voor Intelligent Health and Usage Monitoring System. Dit is een intelligent conditiebewakingssysteem dat in nauwe samenwerking met het externe bedrijf ILIAS Solutions is ontwikkeld. “Het niet beschikbaar zijn van schepen door storingen of mankementen is een groot probleem voor onze klanten”, zegt Alwin. “IHUMS bewerkstelligt de verschuiving van preventief onderhoud naar voorspellend onderhoud door met intelligente algoritmes te kijken naar de storingsgegevens die aan boord van een schip worden gegenereerd. ILIAS gebruikt IHUMS al voor de F35-squadrons van de luchtmacht. Wij werken samen met ILIAS om het specifiek voor de marinemarkt te ontwikkelen.”
"Al met al kan gezegd worden dat de aanwezigheid van Damen Naval op de DWT 2022 een succes was." Alwin van Bree
IHUMS gebruikt ‘intelligente algoritmen’ om sensorgegevens van schepen om te zetten in relevante onderhoudsinformatie en zo nieuwe onderhoudstaken voor te stellen op basis van storingen in het verleden. Het doel van Damen Naval is om IHUMS te gebruiken om onderhoudsintervallen te verfijnen; ze verlengen of verkorten om efficiëntere onderhoudsprogramma’s te genereren en zo de operationele beschikbaarheid van een schip te verhogen en de levenscycluskosten te verlagen.
De sensorgegevens zijn afkomstig van “the usual suspects”, aldus Alwin. “Het Combat Management System ligt voor de hand, evenals het Platform en Bridge Management System; deze systemen vormen de kern van het schip.” Sensorgegevens leveren een enorme hoeveelheid informatie over parameters als temperatuur, druk, trillingen en bedrijfsuren. “En omdat IHUMS intelligente algoritmen gebruikt, zullen de voorspellingen beter zijn naarmate er meer gegevens zijn. En hoe meer schepen op IHUMS geïnstalleerd zijn, hoe rijker de database. Er zijn nog wel wat toekomstige uitdagingen, zoals mogelijke IPR [Intellectual Property Rights] problemen van onze leveranciers aan de ene kant en de bereidheid van onze klant om operationele gegevens te delen aan de andere kant.”
In het geval van een nieuwbouwschip wordt IHUMS tijdens de engineeringfase geïmplementeerd. “We voeren dan een functionele risicoanalyse uit om te kijken naar bepaalde (kritische) functies van het schip. En meer specifiek, de beschikbaarheid van een bepaalde functie als een systeem dat bijdraagt aan die functie uitvalt,” merkt Alwin op. “We willen het op een transparante manier met de Nederlandse marine ontwikkelen, zij kennen hun assets en weten hoe ze die moeten bedienen. Wij zullen hen ondersteunen bij het verhogen van de operationele beschikbaarheid van hun schepen en het verlagen van de levenscycluskosten.”
Terug naar de DWT-beurs: wat betekende ‘actiever zijn’ voor Alwin? “Ik heb vier posterpresentaties gegeven over IHUMS. Maar vanwege de tijdsdruk van het evenement moesten de mensen die hun posters presenteerden eerst een ‘elevator pitch’ van één minuut geven aan alle 600 aanwezigen van de beurs. Als de mensen enthousiast waren over de pitch, dan zouden ze naar je posterpresentatie komen. Dit was nieuw voor mij, en om eerlijk te zijn, vooral het praten in zulk technisch Duits voor een enorm publiek, was het een beetje uit mijn comfortzone.” Alwin besluit: “Na de posterpresentaties, die gelukkig werden gevolgd door een relatief groot publiek, was er tijd voor een interactieve discussie. Er volgde een goede interactie met aanwezigen variërend van politici, personeel en medewerkers van de Duitse marine, Duitse scheepswerven en de Duitse maritieme industrie. Al met al kan gezegd worden dat de aanwezigheid van Damen Naval op de DWT 2022 een succes was.”