Ook scheepsbemanningen gaan aan tafel. Aan boord van het Combat Support Ship Den Helder en de ijsbreker Nuyina zijn de keukens waarin het eten voor de crew straks wordt bereid afkomstig van Bouter Grootkeukens. Dit gerenommeerde bedrijf bouwt al jaren keukens op schepen van Damen Naval. Je vindt ze op de vier fregatten van de Zeven Provinciënklasse (2002-2005), het amfibische transportschip Zr.Ms. Johan de Witt (2007) en het logistieke ondersteuningsschip Zr.Ms. Karel Doorman (2015). “Keukens bouwen op een schip is een bijzondere tak van sport”, zeggen Project Manager René Wouters en Sales Manager Roland Moesman van Bouter.
Bouter Grootkeukens uit Zoetermeer zit in Nederland in de top 3 van meest succesvolle leveranciers van grootkeukens. Al zo’n zestig jaar levert en installeert het bedrijf professionele keukens in hotels, ziekenhuizen, onderwijsinstellingen, bedrijfsrestaurants, vakantieparken, theaters en benzinestations. Sinds 1995 levert Bouter ook keukens voor (zee)schepen. “Dat is een heel andere manier van werken dan wanneer je een keuken voor een restaurant maakt”, vertelt René Wouters. “Je hebt in de eerste plaats al te maken met andere elektrische spanningen. Dat betekent dat je aangepaste apparatuur nodig hebt.”
“Op een schip werk je met 440 volt en 60 Hertz zonder nul (blauwe draad) terwijl het op land 400 volt en 50 Hertz mét nul is. En je moet er natuurlijk bij alles rekening mee houden dat een schip schuin in het water kan liggen. Een normale boiler, om maar iets te noemen, stopt er dan direct mee. Wij hebben voor dat soort situaties allemaal prima pasklare oplossingen bedacht. De kookplaten van de fornuizen in onze scheepskeukens hebben slingerlijsten: opstaande randen, zodat de pannen er niet af kunnen vallen; en al het tafelwerk wordt voorzien van een handrail.”
Roland Moesman vult aan: “Je moet er bij het inbouwen van een zeewaardige keuken ook rekening mee houden dat een schip qua indeling totaal afwijkt van bijvoorbeeld een hotel. Je hebt aan boord te maken met nauwe gangetjes, smalle deuren en doorgangen, patrijspoorten, er zijn overal afstapjes en opstapjes…” De specialisten van Bouter Grootkeukens installeerden de galley equipment (de keuken zelf), messroom (eetzaal), scullery (spoelkeuken) en de laundry (wasserijgedeelte) op het Antarctic Supply Research Vessel RSV Nuyina, en gaan hetzelfde doen (dit keer inclusief een bakkerij!) aan boord van het nieuwe Combat Support Ship Den Helder.
Ook het hightech laboratorium op RSV Nuyina werd geleverd door Bouter. “Voor dit lab hebben we roestvrij staal gebruikt van zeer hoogwaardige kwaliteit, omdat er met zeewater moet worden gewerkt”, vertelt René. De keuken op Nuyina werd ontworpen in nauw overleg met engineers en inkopers van Damen Naval. De materialen, geproduceerd in een fabriek in Kampen, werden nadat ze waren gecontroleerd en afgenomen op transport gesteld naar Damen Shipyards Galati in Roemenië. Daar zijn ze in magazijnen gestald en na enkele maanden aan boord gebracht.
“Alle pallets waren bestickerd. Aan de hand van de stickers wisten wij precies welke pallets op welk moment aan boord van de Nuyina moesten”, zegt René. Het inbouwen van de keuken op het Australische schip was een intensieve klus die enkele maanden in beslag nam en waarbij monteurs van Bouter soms drie weken achtereen op het schip aan het werk waren, vertellen René en Roland.
“Keukens voor (zee)schepen vragen een heel andere manier van werken. Je moet er natuurlijk bij alles rekening mee houden dat een schip schuin in het water kan liggen." René Wouters
Bouter Grootkeukens behoort tot de Sligro Food Group. “We zijn een financieel gezond bedrijf en we streven naar een zodanige groei dat we uiteindelijk de exclusieve marktleider worden in onze branche in Nederland”, vertelt Roland. “We zijn ook een dynamisch bedrijf. Je bent elke dag weer met iets anders bezig en dat maakt het werk enorm boeiend.” Een professionele keuken met het Bouter-signatuur kan in prijs variëren van 5000 tot wel 2,5 miljoen euro. Er werken bij het bedrijf 125 mensen, verspreid over de hoofdvestiging in Zoetermeer en het servicekantoor in Assen. Ongeveer de helft daarvan – zestig mensen – houdt zich specifiek bezig met service en onderhoud voor de klanten. Nazorg en service zijn belangrijk. “Een keuken verkopen is één”, zegt René. “Maar als de koper ermee gaat werken, moet die er zeker van zijn dat als er een storing optreedt, deze snel wordt verholpen.”
“Want je zult nét zien dat de oven uitgerekend op vrijdagavond of in het weekend uitvalt als het restaurant vol zit, in plaats van op de maandagochtend”, grapt Roland. René voegt toe: “Maar voor de meest essentiële apparatuur en voor apparatuur die wat gevoeliger is voor slijtage geven we de klant een onderdelenpakket mee. Deze onderdelen staan ook vermeld op de zogenaamde RSPL: Recommended Spare Parts List. Als er onverhoopt iets misgaat, zeker op volle zee, kunnen wij niet altijd meteen komen.”
Bouter Grootkeukens werkt nu zo’n twintig jaar voor Damen Naval. Doordat beide partijen elkaar intussen al goed kennen, weten ze wat ze aan elkaar hebben en hebben ze soms al aan een half woord genoeg, weten Roland en René. En dat geldt volgens het tweetal voor alle niveaus: engineering, uitvoering en de contacten in het algemeen. Ze zijn blij met de samenwerking: “Damen is een prachtbedrijf met unieke projecten; zonder meer een aansprekende naam in de scheepvaartwereld”, sluit Roland af.