Het is dit jaar tien jaar geleden dat Damen KNUD E. HANSEN overnam. Voor velen is het echter een grote onbekende en dat terwijl het bedrijf een indrukwekkende staat van dienst heeft; met projecten zoals de refit van oceanliner ss ‘France’ naar cruiseschip ‘Norway’, de ‘Stena Scandinavica’, het Iraakse presidentiële jacht ‘Al Mansur’ en natuurlijk de Australische ijsbreker en bevoorradingsschip ‘Nuyina’.  Tijd dus voor een wat nadere kennismaking met de collega’s van het van oorsprong Deense designbureau.

Zoals de naam van het bedrijf al doet vermoeden, was er ooit een Knud E. Hansen. Op 37-jarige leeftijd trok deze naval architect de stoute schoenen aan. Hij zegde z’n baan op de tekenkamer van de Helsingør Jernskibs or Maskinbyggeri scheepswerf op en startte zijn eigen scheepsdesignconsultancy. We schrijven 1 november 1937.

Managing Director Finn Wollesen Petersen. Managing Director Finn Wollesen Petersen.

85 jaar later zijn er meer dan 800 door KNUD E. HANSEN ontworpen schepen gebouwd en meer dan 400 refits uitgevoerd. Met zo’n honderd collega’s wordt gewerkt vanaf zeven locaties in Denemarken, de Faeröer-eilanden, Spanje, Australië, de VS en het Verenigd Koninkrijk. “Veelal zie je dat designbureaus kantoren openen in lage lonen-landen”, steekt Managing Director Finn Wollesen Petersen van wal. “Wij hangen een wat andere filosofie aan en volgen vooral onze klanten. We zitten graag bij hen in de buurt.”

One-offs
Het idee van die andere filosofie doet ook opgeld als het Damen-concern met ‘KEH’ wordt vergeleken. Finn: “Bij Damen draait het om standaardisatie en seriebouw. Bij ons gaat het toch voornamelijk om one-offs of kleine series, die specifiek ontworpen worden voor een klant en toepassing. Maar op zich is dat geen enkel probleem. Niet alle schepen lenen zich voor seriebouw en standaardisatie. In die gevallen kunnen wij goed van pas komen. We kunnen een hele goede entree vormen voor Damen. Wat betreft tailor made-designs durf ik wel te zeggen dat we in de wereldtop meedraaien.”

Wat verder ingezoomd op de expertises van KNUD E. HANSEN valt op dat het vooral grote schepen zijn. “Wat ropax- en cruiseschepen betreft opereren we in de top 5. Bij offshore-windinstallatieschepen vormen we de top 2, samen met GustoMSC en bij de ultra large RoRo’s zijn we de wereldmarktleider. Zeker voor de werven in Mangalia en Galati zijn dat hele interessante projecten, waarbij je tegenwoordig ziet dat sommige klanten zelfs een premium willen betalen om hun schepen in Europa te laten bouwen.”

Australische ijsbreker en Research and Supply Vessel Nuyina in een tekening van KNUD E. HANSEN. Australische ijsbreker en Research and Supply Vessel Nuyina in een tekening van KNUD E. HANSEN.

HVAC
Naast schepen voor de visserij en aquaculture die vooral in de vestiging op de Faeröer ontworpen worden, is een andere expertise die van maritieme HVAC-systemen: heating, ventilation and air conditioning. Jaarlijks worden er systemen voor zo’n tien tot twintig schepen opgeleverd; veelal ferries en cruiseschepen. De vestiging in het Spaanse Cadíz houdt zich daar vooral mee bezig. Finn: “Daar zouden we toch ook echt van toegevoegde waarde kunnen zijn voor Damen. Al was het alleen maar om de huidige vaste leveranciers van HVAC scherp te houden.”

“In z’n algemeenheid denk ik dat we meer aan elkaar zouden kunnen hebben, als we actiever de samenwerking zoeken. KNUD E. HANSEN heeft een hele sterke naam als het om scheepsontwerp gaat; Damen is één van de leidende scheepsbouwers. Dat moet toch tot synergie en meerwaarde kunnen leiden. Niet alleen op het gebied van het ontwerpen en bouwen voor opdrachtgevers, maar bijvoorbeeld ook in de uitwisseling en opleiding van jonge engineers, zoals we in het verleden al met MDEM en MEGA gedaan hebben. Samen kunnen we nog grote stappen zetten.”