Sinds 29 augustus jl. ligt de ijsbreker RSV Nuyina aan de kade in Vlissingen-Oost. Het schip is voor 99 procent klaar.
Nuyina zou bij Damen Shipyards Galati nog de inbedrijfstelling en een aantal laatste tests ondergaan, maar deze liepen vertraging op als gevolg van de Covid-19 pandemie. Door het bijna voltooide schip naar Vlissingen te verslepen, konden de werkzaamheden die nog volgens schema moesten worden uitgevoerd weer op de rails worden gezet.
Het was een noodgreep, maar dit was de beste oplossing, vertellen Productie Coördinator Arend van Veelen en Engineer Michiel Schittekat in hun kantoor in Vlissingen-Oost. Vanwege de coronacrisis konden internationale leveranciers niet of moeilijk de werf in Galati bereiken. De projectleiding in Vlissingen heeft daarom na rijp beraad in juli besloten om Nuyina te verplaatsen naar Vlissingen, en het Antarctic Supply & Research Vessel (ASRV) dáár verder in bedrijf te stellen. De verplaatsing van het schip naar Vlissingen maakte het voor leveranciers makkelijker om hun werkzaamheden aan de ijsbreker voort te zetten.
Op 3 augustus jl. vertrok het schip vanaf de Roemeense werf. Via de Zwarte Zee, Middellandse Zee, Golf van Biskaje en Noordzee kwam het op 29 augustus in Vlissingen aan na een reis van 6.800 kilometer. Het voer niet op eigen kracht, maar werd gesleept, want volgens internationale regelgeving mag een nieuw schip dat nog niet alle tests heeft doorlopen niet op de eigen voorstuwing in internationale wateren varen.
Een uitdaging was het wel om in een hele korte periode, midden in de zomer, de faciliteiten en organisatie gereed te maken voor aankomst van de ASRV. Kantoren, personeel en middelen moesten gereed staan om direct na aankomst aan te kunnen vangen met het gereed maken van het schip.
Volgens planning zal RSV Nuyina nu in de komende maanden op de Noordzee aan de proefvaarten beginnen. Best een bijzondere situatie, beamen Arend en Michiel. Als corona niet was uitgebroken, zou het 160 meter lange vaartuig in Roemenië in bedrijf zijn gesteld en zou het óók daar, op de Zwarte Zee, de proefvaarten hebben afgewerkt.
Het zou dan nadien nog wel naar Vlissingen zijn gekomen, maar pas als een werkend schip, voor het afwerken van eventuele restpunten.
Nu zal RSV Nuyina – de naam is Palawi Kani Tasmanian Aboriginal voor Zuiderlicht (Aurora Australis) – straks als ze helemaal af is niet vanuit Galati, maar dus vanuit Vlissingen-Oost naar zijn thuishaven Hobart op Tasmanië opstomen, een vaartocht van maar liefst 25.000 kilometer die acht weken zal duren.
Het schip gaat voor de Australian Antarctic Division van het Ministerie van Milieu dienst doen als bevoorradingsschip voor onderzoeksstations van de Australische overheid die zich verspreid over het immense Antarctica bevinden. Daarnaast is het schip volgens de modernste inzichten toegerust voor het verrichten van wetenschappelijk onderzoek in het Zuidpoolgebied in het kader van het Australian Antarctic Program.
Arend en Michiel willen ons graag rondleiden aan boord van de ijsbreker, die in de voorbije drie jaar gestalte kreeg. Het schip heeft een opvallende, roodachtig oranje kleur. Dat noemen ze international rescue orange, legt Michiel uit. Het is een kleur die in het poolgebied erg opvalt.
Dwalend door het gigantische schip, valt op hoeveel techniek er in is gestoken. Vanaf het complete achterdek onder het helidek worden wetenschappelijke onderzoeken op en onder de zeespiegel uitgevoerd. Het schip heeft ook modern ingerichte ruimtes waar straks wetenschappers achter de computer met de resultaten van die onderzoeken aan de slag gaan…
De hutten voor de opvarenden – Nuyina telt 150 slaapplaatsen – zijn ruim en comfortabel ingericht en hebben allemaal een raam. De brug van het schip is kolossaal en beschikt aan weerszijden over brugvleugelramen in de vloer, waardoor je loodrecht de diepte in naar de golven tuurt. Heel handig voor het manoeuvreren, weet Arend. Recht onder de brug bevindt zich nog een observation bridge, mooi woord voor een ruimte om even in te ontspannen of in Antarctica de ijsmassa te observeren voor de wetenschappers.
Twee indrukwekkende kranen op het voordek, die elk 55 ton kunnen tillen, plus nog een 15-tons kraan op het achterdek zorgen er voor dat Nuyina eenvoudig proviand en goederen aan boord kan hijsen, bestemd voor de mensen die op de onderzoeksstations werkzaam zijn en die bij het moderniseringsprogramma van de Zuidpoolstations assisteren.
Met speciale, wendbare oranje tenders kunnen zij op de vaak zeer afgelegen stations in Antarctica en het ten zuiden van Tasmanië gelegen Macquarie Island worden opgepikt of aan land gezet.
Nuyina is een schip om trots op te zijn, vinden Arend van Veelen en Michiel Schittekat. Volgens planning zal de ijsbreker in het najaar van 2021 haar maidentrip naar de Zuidpool maken.
Maar in Hobart kent iedereen het schip al, weet Michiel. “De inwoners van die stad praten erover op straat en in het café en kijken echt uit naar haar komst, daar werken we op dit moment met z’n allen aan.”