Het MKS180-project, de bouw van vier fregatten voor de Duitse Marine, heeft een “intensief maar voorspoedig” eerste halfjaar achter de rug, zegt Project Director Frank Verhelst.
Inmiddels heeft de klant, het Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr (BAAINBw) bekendgemaakt dat de vier fregatten gaan opereren onder de naam F126-klasse. Op 9 december jl. werden de bouwnummers van de vier schepen vereeuwigd op de wand in de hal van het hoofdkantoor van Damen Schelde Naval Shipbuilding, vlak naast het statige trappenhuis waar alle nummers prijken van de sinds 1875 gebouwde schepen. De Duitse fregatten kregen bouwnummer 422 tot en met 425. “Normaal gebeurt het aanbrengen van een bouwnummer in de hal met enig vertoon, maar vanwege corona werd dat dit keer achterwege gelaten”, vertelt Frank Verhelst.
Een belangrijk moment afgelopen maand van het megaproject was het voldoen aan de voorwaarden van een vijftal betaalmijlpalen. Die betalingen werden begin december voldaan door het BAAINBw nadat DSNS als hoofdaannemer vijftig procent voltooide van haar taak om de ‘requirements’ waaraan de F126-klasse moet voldoen te analyseren en met de klant af te stemmen. “Als je bedenkt dat er voor deze schepen zo’n 7000 requirements bestaan, was het afwikkelen van die activiteiten een belangrijke en knappe prestatie van zowel DSNS als Thales en Blohm+Voss”, zegt Frank. Blohm+Voss gaat samen met twee andere Duitse werven de fregatten bouwen, en Thales levert en integreert de missie- en gevechtssystemen aan boord.
Begin januari 2021 wordt voor het project de tweede verdieping in gebruik genomen van gebouw 38 in Vlissingen, van waaruit onder strenge cyberbeveiliging de opstartfase van het project wordt aangestuurd. Aan de afbouw van die verdieping wordt op dit moment gewerkt. “Er komen grote vergaderruimtes waar dankzij speciale maatregelen ook in coronatijd groepen mensen veilig kunnen overleggen, en er komen een paar stilteruimtes waar projectmedewerkers zich kunnen terugtrekken om in alle rust te werken. En last but not least komt op deze verdieping de trainingsruimte waar medewerkers worden opgeleid in het werken met 3DX, ons nieuwe softwareprogramma voor het engineeren van de schepen.”
De daadwerkelijke bouw van het casco van het eerste van de vier fregatten van de F126-klasse begint volgens planning over drie jaar; het eerste schip moet in 2028 af zijn en de laatste twee in 2031. De Project Director blikt tevreden terug op dit eerste halfjaar. “Op 17 juni jl. werd het contract getekend. We boekten sindsdien goede voortgang en er is een projectteam opgetuigd dat in de komende maanden nog verder zal groeien in zowel Vlissingen als op andere locaties. In de projectorganisatie voeren we vanaf januari a.s. nog aanpassingen door zodat we deelproject-activiteiten met de daarbij behorende processen beter kunnen beleggen en borgen. We gaan in een matrix werken en willen de span of control verder optimaliseren.”