Bedrijven in Zeeland staan voor een uitdaging: een groeiend tekort aan technisch talent op de arbeidsmarkt. Dat geldt ook voor Damen Naval en daarom heeft het bedrijf zich aangesloten bij de ‘Break out’-campagne van de Provincie Zeeland in samenwerking met Talent Service Zeeland. Deze is er specifiek op gericht om gekwalificeerde technici uit binnen- en buitenland te verleiden om naar Zeeland te komen.

Het tekort aan technisch personeel heeft met name impact op bedrijven waar gespecialiseerde vaardigheden en kennis essentieel zijn voor succesvolle projecten en toekomstige groei. Naast Damen Naval hebben ook Cargill, Dow, EPZ, Indaver en Ørsted zich bij de campagne aangesloten. “Onze bedrijven kennen allemaal dezelfde uitdagingen in het werven van personeel”, zegt Sander Morijn, Recruiter bij Damen Naval. “Wat ik heel leuk vond in onze samenwerking, is dat ze tijdens de sessies die we samen hebben gehad verder konden kijken dan hun eigen behoeften. Iedereen had het grotere plaatje voor ogen. Dat was heel mooi om te zien.”

Het ‘Break out’-campagneteam met HR Director Jeroen van Mierlo (tweede van links). Het ‘Break out’-campagneteam met HR Director Jeroen van Mierlo (tweede van links).

De campagne splitst zich in verschillende initiatieven, zoals het vergroten van het bewustzijn over de werkmogelijkheden in Zeeland bij de rest van Technisch Nederland. Sander: “Daarnaast bieden we uitgebreide mogelijkheden voor stages en leerwerkplekken. En we besteden meer aandacht aan het belichten van de uitdagende carrièremogelijkheden en het aantrekkelijke zakelijke klimaat voor technici in Zeeland.”

De campagne werd onlangs officieel gelanceerd en nu al zijn er op diverse plaatsen in Nederland reclamezuilen met speciale posters. Er zijn websites ingericht op de campagne, digitale campagnes gaan van start en social media wordt ingezet. Daarnaast gaan de bedrijven zich ook profileren op carrièrebeurzen en andere nationale en internationale events. Sander: “Met het oog op de groei van ons bedrijf en de vele vacatures die openstaan, hoop ik dat wij met deze nieuwe campagne en samenwerking nog veel meer nieuwe collegae afkomstig uit binnen- en buitenland bij Damen Naval mogen verwelkomen.”

"Met het oog op de groei van ons bedrijf en de vele vacatures die openstaan, hoop ik dat wij met deze nieuwe campagne en samenwerking nog veel meer nieuwe collegae afkomstig uit binnen- en buitenland bij Damen Naval mogen verwelkomen." Sander Morijn

De Break out-campagne is een vervolg op eerdere recruitmentcampagnes van de Provincie Zeeland, zoals bijvoorbeeld het initiatief om huisartsen te werven. “Net als toen slaan we ook nu weer de handen ineen en dat maakt het krachtig”, legt Jo-Annes de Bat, gedeputeerde Provincie Zeeland uit. “Deze bedrijven vissen in hetzelfde water en spreken dezelfde doelgroep aan. Het is in het belang van de gehele sector dat het tekort wordt opgelost en ik vind het mooi dat de bedrijven waar we nu mee samenwerken dit belang ook onderschrijven. Het gezamenlijk belang komt boven het eigenbelang.”