Hij is pas 21 en weet al alles van het importeren en exporteren van, voornamelijk, onderdelen voor scheepsdieselmotoren. Nino de Jonge is expediteur en douane declarant bij Maritime Logistics BV (ML). ML is sinds 2008 de logistieke dienstverlener voor o.a. Damen Schelde Marine Services (DSMS), de internationale groothandel op het gebied van onderdelen voor scheepsdieselmotoren. “Een heel leuke baan met veel afwisseling”, vindt Nino. DSMS krijgt duizenden opdrachten per jaar waarbij één op de tien bestellingen te maken heeft met douanewerk. ML verzorgt het hele proces van import tot export en beschikt zelfs over een douane-entrepot, waar bestelde producten uit niet-EU landen tijdelijk worden bewaard zonder invoerrechten te betalen.
Nino kwam in 2017 in dienst bij het Forwarding Department van DSMS. Hij is begonnen als BBL-student waarbij hij vier dagen in de week werkte en één dag in de week naar school ging. Na het behalen van zijn diploma Logistiek Supervisor is hij doorgegaan met de studie Bachelor Logistics Management. “ML importeert veel producten uit Azië naar Vlissingen. En DSMS heeft sinds jaren ook een eigen verkoopkantoor in Singapore”, vertelt Nino. “ML heeft daarnaast ook nog de beschikking over een magazijn in Sjanghai en in Busan. Door deze verschillende magazijn locaties kunnen we snel onze klanten beleveren, al vraagt dit wel de nodige organisatie.”
“De daarvoor benodigde documenten maken wij hier in Vlissingen in orde. ML wil zijn diensten ook graag aanbieden aan andere bedrijven binnen Damen Shipyards Group. Voor Damen Yachting – Amels – doen we dat al. We verzorgen wekelijks import- of exportzendingen voor Amels. We hopen ook andere bedrijven in Nederland die actief zijn in de maritieme onderdelen branche voor onze diensten te interesseren.” Naast import en export houdt ML zich bezig met het berekenen van de kosten van het transport van spare parts. De onderdelen die vanuit Azië worden geïmporteerd, leggen vaak duizenden kilometers af, vaak per schip of vliegtuig. Onlangs liet DSMS voor het eerst vanuit China een lading per trein vervoeren.
“Een buitenstaander denkt misschien dat wij simpelweg onderdelen bestellen en versturen, maar er komt natuurlijk veel meer bij kijken. Dat maakt het ook zo interessant.” Nino de Jonge
Het ging om een partij cilinderliners. “Ze plaatsten daar een container op de trein en het transport ging via Rusland deze kant op. Eigenlijk is dat heel goed bevallen. We gaan dit in de toekomst misschien vaker doen”, zegt Nino. “Vervoer door de lucht kost enkele dagen, maar is duur, vervoer per schip is goedkoper maar kan wel veertig dagen duren. Dit alternatief per trein is een mooie tussenoplossing, want de lading was nu twee weken onderweg. En het is nog duurzaam ook.” De veelzijdigheid van zijn baan bevalt Nino prima. “Een buitenstaander denkt misschien dat wij simpelweg onderdelen bestellen en versturen, maar er komt natuurlijk veel meer bij kijken. Dat maakt het ook zo interessant.”