2024 was een belangrijk jaar in de geschiedenis van Damen Shiprepair Vlissingen. Gevraagd naar de hoogtepunten van het afgelopen jaar, heeft DSV’s Managing Director Michiel de Vliegher er heel wat om uit te kiezen. “Ons 60-jarig jubileum was een belangrijke mijlpaal om te vieren voor het hele team hier. We hebben dit zelfs twee keer gevierd: de eerste keer op kleine schaal, alleen met collega’s en hun partners. En daarna opnieuw in een meer officiële setting met 250 gasten, waaronder klanten, leveranciers en vertegenwoordigers van de gemeenteraad”, vertelt Michiel.

In 2024 vierde Damen Shiprepair Vlissingen haar 60-jarig bestaan. In 2024 vierde Damen Shiprepair Vlissingen haar 60-jarig bestaan.

“En wat betreft projecten hadden we een terugkerende superjachtklant, wat heeft geleid tot een nieuw project dat al hier op de werf is, wat geweldig nieuws is. En een Nederlandse marineklant, de Zr.Ms. Rotterdam, was absoluut een ander hoogtepunt voor ons. Daarbij hebben we de klant – de Nederlandse Directie Materiële Instandhouding – geholpen dit amfibisch transportschip voor te bereiden op een strategische lay-up-periode”, zegt Michiel. Meer over het werk van DSV aan de Zr.Ms. Rotterdam kun je hier lezen.

Naast de grote in het oog springende projecten is het opvallend dat DSV in 2024 aan een indrukwekkend aantal kleinere projecten heeft gewerkt. Meer dan 100 schepen werden het afgelopen jaar ontvangen aan de kades en in de dokfaciliteiten. De variërende omvang van deze projecten illustreert de diversiteit van het werk dat DSV uitvoert voor zijn klanten; het laat ook de noodzaak zien van een flexibele mindset met betrekking tot planning.

Zr.Ms. Rotterdam werd door DSV voorbereid op een strategische lay-up-periode. Zr.Ms. Rotterdam werd door DSV voorbereid op een strategische lay-up-periode.

“Een groot project dat wel 18 maanden kan duren en honderden mensen betrekt, wordt maanden van tevoren gepland. Een middelgroot project – zoals een vijfjaarlijkse onderhoudsbeurt om een schip binnen de eisen van de classificatiemaatschappij te houden – kan drie of vier weken van tevoren worden geboekt”, legt Michiel uit. “En dan hebben we de lastminute-projecten die nauwelijks te plannen zijn. Deze ad-hoc-projecten worden dagen van tevoren geboekt – soms arriveren ze dezelfde dag nog – en omvatten taken zoals kleine staalreparaties, het vervangen van een deel van een oude leiding, of het repareren van een ankerlier of een compleet schadeherstel na een aanvaring of brand aan boord.”

“We proberen onze werfplanning zo efficiënt mogelijk te maken, waarbij we altijd wat ruimte laten voor de lastminute-klussen. Hoe sneller en beter we kunnen reageren op de kleine klussen, hoe beter.” Michiel de Vliegher
Het kabellegschip IT Intrepid van IT International Telecom kwam naar DSV voor onderhoudswerkzaamheden. Het kabellegschip IT Intrepid van IT International Telecom kwam naar DSV voor onderhoudswerkzaamheden.

Deze brede variatie aan soorten en omvang van projecten betekent dat de behoeften en verwachtingen van klanten ook sterk uiteenlopen; dit heeft invloed op de planning van DSV. Michiel: “We proberen onze werfplanning zo efficiënt mogelijk te maken, waarbij we altijd wat ruimte laten voor de lastminute-klussen. Hoe sneller en beter we kunnen reageren op de kleine klussen, hoe beter.”

Wat betreft het onderhoud van de werfinfrastructuur was 2024 opnieuw een productief jaar voor DSV. “We hebben veel van het remmingwerk vervangen, die bedoeld zijn om zowel onze kades als de schepen van onze klanten te beschermen tijdens afmeeroperaties. We hebben walstroom geïnstalleerd op onze sleepbootsteiger en groot onderhoud uitgevoerd aan de dokdeur van ons overdekte droogdok. En we zijn blij te kunnen zeggen dat we onze walhijskraan weer in gebruik hebben genomen na een lange onderhoudsperiode.”

Van Oord's nieuwe kabellegger Calypso aan de kade op Vlissingen-Oost. Van Oord's nieuwe kabellegger Calypso aan de kade op Vlissingen-Oost.

Als Michiel vooruitkijkt naar 2025, zijn er verschillende aandachtspunten. Naast “wederom een veilig en duurzaam operationeel jaar”, zijn er concrete plannen om de walstroomcapaciteit van de werf uit te breiden. Michiel is voorzichtig optimistisch over de mogelijkheid om een tweede overdekt dok toe te voegen aan de faciliteiten van DSV door dok nummer 1 te overkappen. “Dit vertegenwoordigt een grote investering, die toegang tot een veel groter deel van de markt zal garanderen.”

Een ander aandachtspunt zal de werving van personeel zijn. “Het blijft erg uitdagend om goede mensen te vinden in de huidige arbeidsmarkt”, zegt hij. “We hebben in totaal 115 FTE’s, maar jaarlijks gaan ongeveer vier of vijf mensen met pensioen. En aangezien sommige teamleden hier al meer dan 40 jaar werken, verliezen we veel ervaring wanneer mensen met pensioen gaan. Het is belangrijk dat deze meer ervaren teamleden hun kennis overdragen aan nieuwe collega’s voordat ze met pensioen gaan.”

Personeel is een belangrijk aandachtspunt voor DSV: het behouden van de huidige werknemers en het werven van nieuwe collega's. Personeel is een belangrijk aandachtspunt voor DSV: het behouden van de huidige werknemers en het werven van nieuwe collega's.

Naast het aanbieden van een aantal stageplekken, heeft DSV de afgelopen jaren steeds meer mensen verwelkomd die een carrièreswitch maken. “Deze mensen zijn erg enthousiast over het werken hier en de trainingsprogramma’s die we aanbieden. In 2025 zullen we dit veel meer promoten – om potentiële nieuwe collega’s te laten zien hoe goed het is om hier te werken.”

Een ander doorlopend doel voor het komende jaar zal zijn om te blijven investeren in klantrelaties. “Dit geldt zowel voor onze commerciële als marineklanten, waarvoor we werken aan de acquisitie van enkele grote projecten. Sommige hiervan betreffen onze samenwerkingsverbanden met Damen Naval en Damen Yachting. We werken vaak samen aan gezamenlijke projecten, waarbij we onze kennis combineren. Dit verhoogt de efficiëntie van ons werk aanzienlijk, waardoor onze klanten zo snel mogelijk weer naar zee kunnen.”

DSV opende een sportveld voor bemanning, onderleveranciers en personeel. DSV opende een sportveld voor bemanning, onderleveranciers en personeel.

Tot slot hoopt Michiel dat de sociale aspecten van het werk bij DSV blijven bloeien, met name het gebruik van het nieuw geïntroduceerde sportveld. “Dit werd eind 2024 geopend en werd gesponsord met hulp van Damen Naval, Damen Yachting en enkele van onze belangrijkste onderaannemers. Naarmate het weer verbetert, zal het mooi zijn om te zien dat dit sportveld steeds meer wordt gebruikt, bijvoorbeeld voor vijf-tegen-vijf voetbal of basketbal.”