Het M-fregat NRP Dom Francisco de Almeida van de Portugese Marine kan straks weer jaren mee. Het zevenentwintig jaar oude schip heeft het afgelopen jaar bij Damen Shiprepair Vlissingen (DSV) een grondig revisie ondergaan in de vorm van een Midlife Update (MLU). Het fregat ziet er weer tiptop uit en is inmiddels naar de Rijkswerf in Den Helder gevaren, waar onder leiding van de Directie Materiële Instandhouding de communicatie- en wapensystemen worden teruggeplaatst en, indien nodig, vernieuwd. Parallel aan dit karwei werken subcontractors van DSV in Den Helder nog een aantal restpunten af die in de loop van februari klaar zullen zijn.
Project Manager Robin Juranek kijkt tevreden terug op het grote project. “Werk aan marineschepen is iets dat ons heel goed ligt”, zegt hij. “En zeker met dit schip, dat bij wijze van spreken hier om de hoek is gebouwd, hebben veel van onze medewerkers toch een speciale band, omdat ze er vaak zelf nog aan hebben meegebouwd. Als je een marineschip met een auto vergelijkt, zijn wij de gekwalificeerde dealer waar de eigenaar zijn bezit met een gerust hart kan laten nakijken.” NRP Dom Francisco de Almeida is al het tweede door De Schelde gebouwde M-fregat op rij dat DSV succesvol heeft opgeknapt. Zusterschip NRP Bartolomeu Dias was eerder al aan de beurt voor een MLU.
Ruim een jaar hebben ze in Vlissingen-Oost gewerkt aan het schip. Het meeste werk werd overigens, onder verantwoordelijkheid van DSV, door subcontractors uitgevoerd. “Ik denk dat meer dan tachtig procent van de klus is uitgevoerd met behulp van onderaannemers”, blikt Robin terug. Eind januari vorig jaar kwam het schip aan bij DSV in Vlissingen-Oost. Acht weken later, eind maart, ging het fregat het overdekte dok in. Het voormalige Multipurpose-fregat Hr.Ms. Van Galen van de Karel Doormanklasse is vervolgens grondig gereviseerd en kan nu naar schatting zeker weer een jaar of tien mee.
Het schip ging binnen en buiten helemaal opnieuw in de verf en daarnaast werden heel veel leidingen en kabels aan boord vervangen. “Ik denk dat er in totaal zo’n zestig kilometer aan kabels is getrokken, met name voor de sensoren, wapensystemen en communicatieapparatuur (sewaco)”, aldus Robin. “Daarnaast zijn veel leidingen voor de schuimblusinstallaties (foam fire fighting) aan boord vervangen. Deze leidingen zitten alleen in de technische ruimtes.”
"Als je een marineschip met een auto vergelijkt, zijn wij de gekwalificeerde dealer waar de eigenaar zijn bezit met een gerust hart kan laten nakijken.” Robin Juranek
Door Covid-19 was het een uitdaging om al het werk volgens planning uit te voeren, immers DSV was verplicht om het aantal mensen dat gelijktijdig in dezelfde ruimtes aan het werk was beperkt te houden. Toch, zegt Robin, is door een slimme planning dit allemaal goed gegaan. “We hebben het werk hier in Vlissingen volgens plan kunnen uitvoeren. De restpunten die onze subcontractors nu nog aan het afwerken zijn in Den Helder zijn waarschijnlijk in de loop van februari klaar.”
Die ‘nazorg’ op de Rijkswerf wordt aangestuurd door Production Coordinator Patrick Brasser van DSV. “Bepaalde werkzaamheden konden alleen worden uitgevoerd met brandstof in het schip. Toen het in Vlissingen in dok lag zat er geen brandstof in, nu in Den Helder is dat wel het geval”, legt Patrick uit. “Het aansluiten en in bedrijf stellen van de central heating aan boord en van de fuel separator, bijvoorbeeld, konden we niet doen zonder brandstof en kon dus pas beginnen toen het schip eenmaal op de Rijkswerf lag.”
NRP Dom Francisco de Almeida vertrok 22 november 2021 vanuit Vlissingen-Oost naar Den Helder. Het aan boord terugplaatsen van de bewapening, sensoren en communicatieapparatuur zal daar nog wel tot het eind van dit jaar duren. Dat gebeurt allemaal onder leiding van DMI in samenwerking met de klant, de Portugese Marine.
DMI is in Den Helder ook verantwoordelijk voor het onderhoud aan de kruisvaartdiesels, de hoofdmotoren van het schip, een klus die door specialisten van Wärtsilä wordt gedaan. Robin en Patrick kijken terug op een leerzaam en ontzettend fijn project. Robin: “Er was een enorme betrokkenheid van alle disciplines en het was ook fijn dat de afdeling Begroting gedurende een deel van het project over onze schouders heeft meegekeken. We hebben natuurlijk ook enorm veel geleerd van de MLU aan het zusterschip van NRP Dom Francisco de Almeida, NRP Bartolomeu Dias, de voormalige Hr.Ms. Van Nes.”
Patrick vult aan: “Maar hoewel het twee vrijwel identieke zusterschepen zijn, waren de projecten natuurlijk zeker niet identiek.” De scope van het werk aan NRP Dom Francisco de Almeida behelsde naast het schilder-, kabel- en leidingwerk verder onder meer schroef- en aswerkzaamheden. Ook is het complete ventilatiesysteem aan boord gemoderniseerd en zijn motoren onder handen genomen. De ruimtes voor reversed osmosis (RO), waar van zeewater drinkwater wordt gemaakt, zijn grondig vernieuwd en voorin en achterin het schip is een gloednieuwe chilled watermaker geïnstalleerd.
Ook zijn alle veiligheidsmiddelen, zoals de sprinklers, schuimblussers en kranen voor reddingboten, vervangen of opgeknapt. Een fikse uitdaging was het vele staalwerk, aldus Robin en Patrick. Tijdens het hydroblasten (stralen) van het schip om het van een nieuwe verflaag te kunnen voorzien, werd ontdekt dat er veel meer staal aan vervanging toe was dan verwacht. “Die staaloperatie werd uiteindelijk een megaklus die er eigenlijk tussendoor kwam, waardoor de planning wel even onder druk kwam te staan. Maar ook dat karwei is uiteindelijk op tijd geklaard, mede omdat alle betrokkenen erin slaagden om supersnel en soepel te schakelen”, zegt Robin.
Patrick reist intussen regelmatig vanuit Vlissingen naar Den Helder om daar als Production Coordinator toe te zien op het afronden van de openstaande restpunten. Daar hoort tevens de kwaliteitscontrole bij. Maar ook het onderhoud aan de actuators van de belangrijkste afsluiters van de diverse systemen aan boord valt onder die nazorg. “Als Production Coordinator moet je best wel wat ballen gelijktijdig in de lucht houden, maar het is hartstikke leuk werk”, vertelt Patrick, die ooit nog bij De Schelde is begonnen als scheepsmetaalbewerker en ook zelf nog heeft meegebouwd aan de voormalige Hr.Ms. Van Galen.
“En vergeleken met het karwei op het eerste Portugese fregat hebben we zelfs nog een enorme verbeterslag kunnen maken. Mede dankzij lessons learned, zoals dat heet, is het aantal restpunten dat nu op de Rijkswerf moet worden opgepakt fors lager dan bij de ‘Dias’.” Naast alle subcontractors hebben bijna alle vaste medewerkers van DSV zich in dag- en avondshifts met hart en ziel voor het Portugese project ingezet en een bijdrage geleverd. “In elke ruimte van het schip is wel wat gedaan”, aldus Robin. Het resultaat mag er zijn. “Het Is een mooi schip geworden”, besluit Patrick tevreden.