In september 2020 deed Project Director Arjan Risseeuw de voorspelling dat het nieuwe Combat Support Ship “gewoon een prachtig schip” zou worden. Vier jaar later, toen CSS Den Helder de haven van Vlissingen binnenvoer, kon hij laten zien dat die voorspelling is uitgekomen. Want de nieuwe bevoorrader van de Koninklijke Marine is inderdaad een prachtig schip en eentje die de eerste proefvaart met succes heeft afgerond.

Het was dan ook een trotse Arjan die vanaf de brug toekeek terwijl het schip iets na half acht ’s ochtends op 13 december 2024 aanmeerde op Kade E in Vlissingen-Oost. Op de kade was er veel mediabelangstelling en ook Staatssecretaris van Defensie Gijs Tuinman was aanwezig om het schip en de bemanning te verwelkomen. “Het is fantastisch dat we in Vlissingen zijn aangekomen. Het is altijd een moment van trots als je langs de boulevard vaart en aankomt op de werf”, vertelde Arjan.

Het Combat Support Ship Den Helder tijdens de proefvaart van Roemenië naar Nederland. Het Combat Support Ship Den Helder tijdens de proefvaart van Roemenië naar Nederland.

Arjan maakte de hele proefvaart mee en was namens Damen Naval de hoofdverantwoordelijke aan boord. Hij werd bijgestaan door proefvaartadviseur en rechterhand Martin Wattel, proefvaartcoördinator Hannes Pauwelyn en een team aan projectleiders, engineers en commissioning engineers. Arjan: “Je kijkt altijd uit naar de proefvaart, want dat is het moment dat je alles samen ziet komen en het schip zich zelfstandig moet kunnen bedruipen. Het is best een uitdaging om ineens 160 mensen aan boord te hebben en er toch voor te kunnen zorgen dat iedereen zijn natje en zijn droogje heeft. Ik denk dat het allemaal heel goed is gegaan.”

Door een combinatie van factoren is het schip meer dan een half jaar later op proeftocht gegaan dan in eerste instantie gepland. “Zonder deze tegenslag te bagatelliseren, had dit uiteindelijk ook een voordeel. Doordat het CSS langer in Galaţi heeft gelegen dan we vooraf hadden gedacht, is het een volwassener schip dan andere schepen die ik heb meegemaakt tijdens proeftochten”, aldus Arjan. “De bemanning is onverminderd enthousiast over het schip en we hebben geen grote problemen gehad. Het schip hield zich goed en de voortstuwing heeft zich betrouwbaar getoond. Er zijn wat kleine issues geweest, maar over het algemeen is de reis soepel verlopen.”

Het eerste overleg van de dag, om 7.15u, met van links naar rechts: Niels Dekker, Martin Wattel, Rinko Rottier, Hannes Pauwelyn, Laurentiu Rugina, Arjan Risseeuw en Joaquin Castellano. Het eerste overleg van de dag, om 7.15u, met van links naar rechts: Niels Dekker, Martin Wattel, Rinko Rottier, Hannes Pauwelyn, Laurentiu Rugina, Arjan Risseeuw en Joaquin Castellano.

Het CSS vertrok op 16 november in Galaţi en zakte de Donau af naar de Zwarte Zee. Daar werden voor de kust van Bulgarije een aantal testen uitgevoerd, voordat het schip door de Bosporus voer en op 21 november aankwam op Souda Bay, Kreta. Van daar werd de reis vervolgd naar Malta, Mallorca, Lissabon, Den Helder en Vlissingen.

Hoewel het schip vier weken onderweg was, zat er toch druk op het schema om alle Sea Acceptance Tests (SATs) uit te kunnen voeren. “Het inplannen van alle tests en metingen kostte moeite, want het programma verschoof constant. Soms hadden we ’s ochtends een planning voor de dag gemaakt die er een uur later weer helemaal anders uitzag”, vertelt Arjan. “Dan is het een heel werk om alle partijen bij elkaar te krijgen en de juiste omstandigheden te creëren. Het is echter iedere keer weer gelukt en we hebben goed op schema gelegen. Het aantal proeftochtpunten is bescheiden en die bestaan voor een deel ook uit extra wensen van COMMIT en de bemanning.”

Arjan tijdens één van de prachtige zonsondergangen op de Middellandse Zee. Arjan tijdens één van de prachtige zonsondergangen op de Middellandse Zee.

Behalve de bemanning en het Damen Naval-team waren er ook vertegenwoordigers van het Commando Materieel & IT (COMMIT) en de Dienst Materiële Instandhouding (DMI) aan boord. “Dat betekent dat er verschillende partijen met verschillende belangen aan boord zijn”, vertelt Arjan. “De bemanning is bezig met de bedrijfsvoering van het schip. Als Damen Naval moeten wij zaken aantonen en COMMIT moet diezelfde zaken van ons afnemen. Dat is intensief, maar uiteindelijk komen we met elkaar waar we met zijn allen willen zijn: bij een mooi, functioneel marineschip. Het is bijzonder om dit met zijn allen te doen.”

Na de aankomst is onmiddellijk begonnen met het wegwerken van de restpunten en het uitvoeren van het meerwerk. Er staan namelijk nog een aantal belangrijke evenementen op de planning: de doop in februari, een overtocht naar Den Helder met enkele openstaande SAT’s en de overdracht van het schip aan COMMIT. “We gaan een mooie tijd tegemoet waarin er nog best wat werk moet worden verricht, maar ik verheug me erg op alles wat gaat komen”, sluit Arjan af.

Lees ook de verhalen van het Damen Naval-team aan boord en het verslag van Corporate Communication Advisor Eefje Koppers.