Het F.A.S.T.-project (Fieldlab Autonomous Sailing Technology) van Damen Naval heeft twee doelen, waarvan autonoom varen de belangrijkste is. Daartoe ontwikkelt het F.A.S.T.-team hardware- en softwaretools om veilige en betrouwbare autonome operaties mogelijk te maken. Het tweede doel is duurzaamheid, waarvoor de dieselmotoren van een in 1990 gebouwde Damen Stan Patrol 900 worden vervangen door elektromotoren.
Om de duurzame doelen te behalen, ondergaat het schip momenteel een aanzienlijke hoeveelheid verbouwingswerkzaamheden in Vlissingen-Oost. Na veel vertragingen met de leveringen is nu alle benodigde apparatuur binnen. “Deze bestaat uit twee elektromotoren van 120 kilowatt, twee accurekken van 70 kilowattuur en alle hulpcomponenten zoals omvormers, transformator en een wallader”, zegt Karine Jansen, Autonomy Engineer van het project. “We hebben de oude dieselmotoren verwijderd en de rest van het bootje gestript – alles klaar voor de installatie van de nieuwe elektrische componenten.” De timing van de refit is “onder voorbehoud”, merkt Karine op. Dit komt doordat er nog veel gedetailleerd engineeringwerk moet worden gedaan aan de elektrische scope. “Aanvankelijk wilden we in juli terug in het water, maar door de vertragingen in de engineering en omdat mijn zwangerschapsverlof in juni begint, moeten we afwachten hoe ver we komen.”
“Objectvermijding is een van de puzzelstukjes van autonoom varen; voor dit project gaat het om de autonome bediening van het roer en de motor, die respectievelijk de richting en de snelheid veranderen.” Karine Jansen
Wat autonoom varen betreft, is Karine blij te kunnen melden dat de software voor het vermijden van objecten in het water klaar is om verder getest te worden. “Autonoom varen bestaat uit veel verschillende puzzelstukjes,” legt ze uit. “Objectvermijding is een van die stukjes; voor dit project gaat het om de autonome bediening van het roer en de motor, die respectievelijk de richting en de snelheid veranderen.” Deze software om objecten te ontwijken werkt nauw samen met de objectdetectieapparatuur van het schip, die bestaat uit een combinatie van AIS-gegevens, radar, lidar en camerabeelden, elk met hun eigen voor- en nadelen. AIS-gegevens bevatten bijvoorbeeld uitgebreide informatie over de grootte, snelheid en richting van het schip, maar de nadelen zijn onregelmatige updatesnelheden en inconsistent gebruik. “Daarom is het het beste om de AIS-informatie te verifiëren met je eigen camera of radar”, legt Karine uit.
Naast het team van Damen Naval dat werkt aan het projectmanagement en de mechanische aspecten van het project, zijn bij F.A.S.T. andere partners betrokken, zoals Alewijnse voor de elektrische scope en RH Marine voor de softwareontwikkeling, die allemaal samenwerken om de kleine negen meter lange boot zo snel mogelijk terug in het water te krijgen voor verdere tests. En als de eerste testvaarten plaatsvinden voor het einde van Karine’s zwangerschapsverlof, zou ze er dan bij betrokken willen zijn? “Natuurlijk kom ik maar al te graag terug om dat mee te maken,” lacht ze.
In ander autonoom nieuws...
Het werk van Damen Naval op het gebied van autonome schepen beperkt zich niet tot het F.A.S.T.-project. Dit wordt het best aangetoond door het recente contract tussen COMMIT en de Dutch Naval Design samenwerking. Deze overeenkomst, die op 12 april in Den Haag is getekend, betreft het ontwerp en de ontwikkeling van Model Based Systems Engineering voor een nieuw onbemand oppervlakteschip (USV) voor de Koninklijke Marine. De 12 meter lange USV’s zullen een cruciale rol spelen in anti-onderzeeboot oorlogsvoering en zullen worden gebruikt aan boord van de nieuwe Anti-Submarine Warfare Fregatten (ASWF) die Damen Naval aan het ontwerpen en bouwen is voor Nederland en België. In opdracht van het Ministerie van Defensie bestaat Dutch Naval Design uit elf partnerorganisaties en wordt gecoördineerd door Damen Naval.