Damen Schelde Naval Shipbuilding kijkt terug op een winstgevend 2020. “De omzet nam toe en het winstpercentage is alleszins bevredigend te noemen”, zegt Managing Director Hein van Ameijden. Hij verwacht dat de omzet in 2021 zal blijven stijgen.
Net als zoveel andere ondernemingen heeft ook DSNS in het bewogen jaar 2020 de Covid-pandemie aan den lijve ervaren, vertelt Hein van Ameijden. “Gelukkig viel het aantal zieken bij ons relatief mee. Maar er zijn wel medewerkers familieleden of dierbaren aan de ziekte kwijtgeraakt zonder dat ze afscheid van hen konden nemen. De impact daarvan moet je niet onderschatten…”
In economisch opzicht had DSNS een goed jaar, “maar de Damen Shipyards Group als geheel is wel hard geraakt en kijkt terug op een verlieslatend jaar”, aldus Hein. “De markt voor reparatie en ombouw van cruiseschepen bijvoorbeeld is helemaal ingezakt en dat voelt de Groep natuurlijk. DSNS daarentegen had een prima order intake. Bovendien kostte het ons minder moeite dan vóór corona om nieuwe mensen te vinden. In de vliegtuigbouw gaat het niet goed en door de afnemende vraag naar specialisten in die sector, nam de belangstelling om bij DSNS te werken juist toe.”
DSNS en enkele andere partners binnen de divisie Naval zijn nu nog zichtbaarder als een in Marinebouw gespecialiseerde groep
2020 stond bij DSNS in het teken van majeure projecten: de bouw van de vier veelzijdig inzetbare fregatten van de F126-klasse voor de Duitse Marine, en het Combat Support Ship Zr.Ms. Den Helder waarvoor het staal snijden is begonnen. Maar ook verschillende minder omvangrijke opdrachten droegen bij aan het succes. “We waren in 2020 bovendien volop bezig met de projectdefinitie van de vier nieuwe M-fregatten voor Nederland en België. Het Duitse fregattenproject gaat in 2021 enorm versnellen en zal groeien qua inzet van menskracht. We hebben sinds de voorbije zomer een hechte band opgebouwd met Lürssen in Bremen en daarmee is er een stevig fundament gelegd voor een langdurige toekomstige samenwerking.” Scheepsbouwer Lürssen is eigenaar van Blohm+Voss in Hamburg die met twee andere Duitse werven de fregatten gaat bouwen onder supervisie van DSNS. “Verder zijn we samen met Saab ook in 2021 nog volop in de race in de lopende tender voor de opvolgers van de onderzeeboten van de Walrus-klasse.”
Het was een jaar vol beweging dus en Hein is er trots op dat in dat uitzonderlijke jaar ook de technisch zeer geavanceerde ijsbreker voor Australië RSV Nuyina, die op het moment van het interview (18 december) in Noorwegen aan het proefvaren is, is gereedgekomen. “We doen deze proeftocht volledig corona proof. De hele crew is van tevoren getest.” 2020 was ook het jaar waarin de Damen Groep werd opgesplitst in zes vrij autonoom opererende divisies, waarvan Damen Naval er een is. “DSNS en enkele andere partners binnen de divisie Naval zijn nu nog zichtbaarder als een in Marinebouw gespecialiseerde groep.”
DSNS werd in 2020 opgeschrikt door het overlijden van Marco de Poorter en Leon Goossens. “Marco was een zeer gewaardeerde collega. Hij was Site Manager in Roemenië bij het ASRV-project toen hij, terug in Zeeland, onverwachts overleed. Leon Goossens was al met pensioen, maar wij zullen ons hem herinneren als de man die een enorme bijdrage heeft geleverd aan het exportsucces van ons bedrijf.”