Sinds aankomst in haar thuishaven Hobart, Tasmanië in oktober vorig jaar, heeft de door Damen Naval gebouwde RSV Nuyina al twee operationele reizen naar Antarctische wateren voltooid. Hoewel de 160 meter lange ijsbreker aan het einde van de zomer van 2021 officieel is overgedragen aan de eigenaar, speelt Damen nog steeds een belangrijke rol. Dit komt doordat het schip nog onder garantie valt. “De garantieperiode loopt voor een periode van twee jaar”, zegt Michiel Schittekat, garantiemanager van Damen Naval voor de Nuyina. “Daar komt nog bij dat we onze laatste contractuele mijlpaal nog moeten halen; deze zal plaatsvinden tijdens haar derde reis naar Antarctica, wanneer ze haar ijsbrekerproeven zal uitvoeren.”
De RSV Nuyina vertrok net voor Kerstmis vanuit Hobart voor haar eerste operationele reis naar de Zuidelijke Oceaan. Het was tijdens deze reis dat het schip slaagde voor haar zogenaamde koud-weerproeven. Tijdens haar tweede reis voerde ze bevoorradingsopdrachten uit voor Australische onderzoeksstations op het Antarctische continent.
Michiel raakte voor het eerst betrokken bij de Nuyina in 2015, vlak voor de ondertekening van het contract, en zette zijn werk voort door de engineering- en bouwfasen te ondersteunen. “Mijn betrokkenheid ging door tot en met de Sea Acceptance Trials en het overdrachtsproces. Het betekende ook werken met Lloyd’s Register om de classificatie uit te zoeken en daarna het varen van Vlissingen naar Hobart.”
In zijn werk als warranty manager is het Michiels taak om alle openstaande problemen die nog op het schip worden ervaren, uit te zoeken. “Mijn taak is om samen te werken met de leveranciers en de klant en ervoor te zorgen dat alle verschillende belanghebbenden samenwerken om alle resterende problemen op te lossen”, zegt hij. “Het gaat daarbij om alles van voortstuwing tot wetenschappelijke systemen, navigatiesystemen en zelfs een vuilnisbak. Deze verscheidenheid aan werkzaamheden is een van mijn favoriete aspecten van het werk. Het is een complex schip met complexe uitdagingen.”
Samen met Damen Services Brisbane service engineer Peter Alberda en ondersteuning van specialisten in Nederland, heeft Michiel “ongeveer 325 garantieclaims opgelost in de afgelopen acht maanden”. Alle problemen zijn ter plaatse opgelost, maar één onopgelost probleem uit de bouwfase vereiste een retourtje Singapore. “Het schip ligt momenteel op een scheepswerf in Singapore voor reparaties aan de koppeling (AFC), waarvoor specialistische vaardigheden van een scheepswerf nodig zijn. In de tussentijd kunnen we van deze situatie gebruik maken om grotere garantieproblemen op te lossen.”
Bij haar terugkeer uit Singapore zal de Nuyina haar laatste contractuele mijlpaal aanpakken: haar ijsbrekerproeven. “Omdat het schip een ijsbreker is, hebben we de proeven op zee opgesplitst in ‘niet ijsbrekende proeven’ en ‘ijsbrekende proeven’. En hoewel ze tijdens de eerste reis al wat ijs brak, zal dat deze keer met maximale ijsdikte en maximale snelheid zijn. Ik hoop deze reis mee te maken; de proefvaarten zijn leuk om bij betrokken te zijn. Maar dat is alleen mogelijk als mijn andere garantiewerkzaamheden het toelaten”, voegt hij eraan toe.
Michiels werk met de Nuyina zal de rest van de garantieperiode van twee jaar duren, de hele tijd vanuit Hobart. Wat vindt hij van het leven ‘down under’? “Het is absoluut prachtig. Mijn vriendin en onze hond hebben zich hier bij mij gevoegd voor een nieuw leven voor twee of drie jaar. Ik heb een Land Rover gekocht en heb die uitgerust om Tasmanië te gaan verkennen. We proberen er in het weekend zo veel mogelijk op uit te trekken, maar dat hangt af van waar het schip is. Als ze terug in de haven is, dan is het erg druk om dingen te regelen voor de volgende reis.”