Ze zien het als een mijlpaal in hun bestaan. Bij Damen Schelde Marine Services ging op 1 september jl. de webshop damenscheldeparts.com live. Meer dan 85.000 onderdelen voor dieselmotoren voor schepen zijn hier snel en makkelijk online te bestellen.
Managing Director Arnold Suykerbuyk en Tim Nieuwdorp, bij DSMS verantwoordelijk voor digital sales en marketing, zijn supertrots op het resultaat. Al jaren leefde bij het bedrijf de wens om de verkoop van spare parts te digitaliseren.
Tim heeft maanden werk gehad aan het optuigen van de webshop: hij maakte foto’s van de producten, beschreef de artikelen en hun producteigenschappen, vermeldde prijs en levertijd, etc.
DSMS is een wereldwijd bekende groothandel in spare parts voor dieselmotoren, waaronder de legendarische Sulzer, en haar klanten kunnen nu eenvoudig op hun pc of telefoon producten bekijken en bestellen.
Het opstarten van damenscheldeparts.com is een geleidelijk proces geweest. De vernieuwde website ging vorig jaar al in de lucht, maar het duurde even voordat de complete productcatalogus van het bedrijf online stond.
Het maandelijkse aantal bezoekers van damenscheldeparts.com ligt nu op ongeveer 2500, dat waren er vóór de coronacrisis 500 per maand, terwijl tegelijkertijd de klantbezoeken door de sales- en accountmanagers van DSMS terugliepen van 100 per maand naar 0…
De webshop vormt nu een ideaal middel om van de nood een deugd te maken. Als alternatief voor fysieke bezoeken aan klanten heeft DSMS een intensieve, gerichte e-mail campagne gelanceerd waarmee klanten soepel naar de webshop worden geleid.
De campagne richt zich elke week weer op een ander land of op een andere specifieke productcategorie.
Eenmaal op de webpagina, kunnen inkoopafdelingen van rederijen die klant zijn bij DSMS op de namen klikken van hun eigen schepen, om vervolgens onderdelen die dat schip nodig heeft te kunnen bestellen. Een paar muisklikken en je nieuwe cilindervoering, zuiger of drijfstang wordt in een van de magazijnen van DSMS in Vlissingen, Singapore, Korea of China ingepakt en gereed gemaakt voor verzending! In de database van damenscheldeparts.com staan in totaal maar liefst 10.000 schepen.
Maar de ontwikkelingen staan niet stil. Het is de bedoeling dat damenscheldeparts.com spoedig ook gekoppeld is aan platforms als ShipServ, een soort Marktplaats voor rederijen.
“We hebben met succes de digitale omslag gemaakt”, zegt Arnold, “en we zijn straks ook omnichannel bezig, wat betekent dat je via onze webshop ook andere verkoopkanalen kunt bezoeken.”