De toepassing van duurzaam composiet als alternatief voor staal bij de bouw van grote commerciële schepen is weer een stap dichterbij gekomen. Dat zegt Marcel Elenbaas na de geslaagde demonstratie van de bouw van een stuk romp uit composiet bij Damen Schelde Naval Shipbuilding.
Op 15 september jl. werd in Assemblagehal 2 in Vlissingen-Oost volgens de eisen van SOLAS een zes meter hoog rompdeel voor een 85m. offshore patrol vessel gefabriceerd dat geheel uit composiet bestond. Het initiatief was onderdeel van RAMSSES, een Europees project waarbij 35 partijen, waaronder Damen en andere scheepswerven, betrokken zijn en dat tot doel heeft de levensvatbaarheid aan te tonen van de bouw van grote scheepsonderdelen uit composiet als bijdrage aan verduurzaming van de internationale scheepvaart.
“Als DSNS hebben we met enkele partners kunnen laten zien dat het haalbaar is een complete scheepsromp van composiet in zijn geheel op een stalen werf te produceren’, vertelt Marcel Elenbaas, die Senior Engineer is bij Research & Technology Support van DSNS. “Vanwege Covid-19 konden we de demo niet voor publiek laten plaatsvinden, maar dankzij een livestream konden toch 150 betrokkenen verspreid over heel Europa het gebeuren rechtstreeks volgen.”
“Het materiaal is bijna de helft lichter dan staal."
“Afgelopen juli toonde DSNS in Vlissingen-Oost al aan dat het mogelijk was om onder normale werfcondities een stuk romp uit composiet te assembleren. Maar op 15 september voltrok zich op diezelfde plek nu het volledige productieproces van zo’n romp, en daarbij werd bewezen dat het tijdens dit proces mogelijk was om dikke laminaten tot een hoogte van zes meter verticaal te infuseren met hars.” Het bedrijf InfraCore, specialist in toepassing van composieten in wegen en bruggen, verzorgde de harsinfusie. Daarbij werd de hars door de vezels van het composiet gezogen.
Het bouwen van composiet schepen is een stap naar een duurzamer wereld, zegt Marcel. “Het materiaal is bijna de helft lichter dan staal. Daardoor gaat het brandstofverbruik omlaag, waardoor je het schip kunt uitrusten met lichtere motoren. Bovendien heeft een schip van composiet minder onderhoud nodig. Door het verminderde brandstofverbruik stoot het schip minder CO2 uit. En omdat je kleinere motoren nodig hebt en er daardoor ruimte aan boord overschiet, kun je een slimmer ontwerp maken voor het schip door bepaalde functies te combineren of extra systemen aan te brengen, kortom er ontstaat een veelzijdiger platform. Toepassing van composieten heeft dus grote gevolgen voor het hele scheepsontwerp.”
Damen bouwde eerder al waterbussen (ferry’s) van 24 meter uit composiet, maar binnen project RAMSSES (wat staat voor: Realisation & Demonstration of Advanced Material Solutions for Sustainable and Efficient Ships) beoogt het bedrijf specifiek de haalbaarheid van composietbouw van langere, en ook hogere, commerciële schepen aan te tonen. Dan heb je het over schepen van 85 meter of langer en minstens zes meter hoog. Marcel: “Ik denk dat we een mooie stap voorwaarts hebben gemaakt. Project RAMSSES, dat financiële steun krijgt vanuit de Europese Unie, hoopt de International Maritime Organization (IMO) en regelgevende instanties ervan te overtuigen dat grootschalige composietbouw in de commerciële scheepsbouw verantwoord is, voor onze klanten commercieel interessant, en bijdraagt aan een schonere wereld. Als DSNS kunnen wij dit soort schepen binnen budget en op tijd leveren.”
Bij het project in Vlissingen-Oost waren naast DSNS en InfraCore ook Evonik, Airborne, classificatiebureau Bureau Veritas, TNO en Netherlands Maritime Technology betrokken.