Het was tijdens het uitlaten van zijn hond acht jaar geleden, dat Arjan Thiellier het logo van Damen opmerkte op de scheepswerfgebouwen in Vlissingen-Oost. Hij was een beetje uitgekeken op zijn werk bij de Gemeente Breda en miste daar, met een opleiding in Bouwkunde en Civiele Techniek, de technische uitdaging. “Omdat we in Vlissingen woonden, zag ik steeds meer op tegen de reistijd, maar ik dacht altijd dat er in Zeeland niet zo heel veel mogelijkheden in de techniek waren. Totdat ik bijna letterlijk tegen Damen aanliep.”
De inmiddels 44-jarige senior engineer stuurde een open sollicitatie en hoopte, gezien zijn studie en achtergrond, op een functie in de constructie van de schepen. Het liep anders. “Ik werd aangenomen als engineer schok & geluid.” Hij houdt zich bezig met mogelijke schokken ten gevolge van mijnen, onderwatergeluid, sonar-zelfgeluid en binnenboordgeluiden van de aanwezige apparatuur en motoren. “Zeker bij het berekenen van schokken is constructieve kennis essentieel, dus dat viel mooi op z’n plek”, vertelt Arjan. “Het is een complex vakgebied waarin altijd iets nieuws te leren valt, zeker ook door nieuwe regelgeving. Schepen moeten aan steeds strengere onderwatergeluidseisen voldoen. Dat zorgt ervoor dat projecten zoals de Anti-Submarine Warfare Fregatten erg complex en dus heel interessant zijn.”
“Ik vind het hartstikke leuk dat Coen bij Damen werkt. Hij is heel erg enthousiast over zijn werk. Hij komt elke dag blij thuis en ik ook.” Arjan Thiellier
Bij het ontwerpen van de scheepsconstructie en de montage van de systeemcomponenten moet rekening gehouden worden met de geldende eisen en de wensen van de klant. “Ik houd van het technische puzzelen en het is fijn dat ik ook veel van de praktijk mag zien”, vertelt Arjan. “We doen veel metingen en inspecties tijdens de bouw van een schip. Toen ik bij Damen begon, waren de twee PKRs voor Indonesië in aanbouw op de werf in Vlissingen-Oost en voor het ASRV (Antarctic Research and Supply Vessel Nuyina voor Australië) en het FRV (Fishery Research Vessel Baía Farta voor Angola) ging ik regelmatig naar Roemenië.”
De enthousiaste verhalen over de nieuwe baan, wekten thuis de interesse van tienerzoon Coen, nu 19 jaar oud. “Ik heb op een dag in mijn hoofd gehaald dat ik lasser wilde worden en van dat doel ben ik nooit afgeweken”, vertelt Coen. “Tijdens de middelbare school was het derde jaar een oriënterend jaar en mochten we rondkijken bij verschillende vakgebieden. Eén daarvan was lassen en daar ben ik vol voor gegaan.” Tijdens dat oriënterende jaar ontdekte Coen ook zijn liefde voor de maritieme sector, onder andere door twee snuffelstages bij Damen Naval en een stage op een kleine scheepswerf.
Toen hij bij Scalda aan zijn mbo-opleiding tot allround lasser begon, koos hij voor de Beroeps Begeleidende Leerweg (BBL), waarbij leerlingen één dag in de week naar school gaan en vier dagen in de week praktijkonderwijs volgen; deels bij een bedrijf en deels via school. “Ik ben begonnen bij een offshorebedrijf, maar daar had ik na twee jaar de grens bereikt van wat ik daar nog kon leren”, legt Coen uit. “Bij Damen Naval zijn er veel meer uitdagingen, dus toen mijn vader zei dat ze in Vlissingen-Oost ook leerlingen zochten, heb ik gekeken of ik mijn derde jaar hier kon doen. Ik ben nu bijna een half jaar bezig en het bevalt me tot nu toe zeer goed. Het is relatief rustig op de werf, maar er is werk genoeg.”
Aan het einde van dit schooljaar kan Coen zijn opleiding tot allround lasser afronden. Maar hij is al druk bezig met kijken naar zijn volgende stappen, zoals de internationaal erkende lasrobotopleiding IRW-B & -C. Een opleiding waarmee hij uiteindelijk een lasrobot kan opereren en programmeren. “Op dit moment heeft Damen nog geen lasrobot, maar wellicht gaat dat in de toekomst veranderen. Veel bedrijven zijn ermee aan het testen.”
Vader Arjan is naast zijn werk als senior engineer ook actief in de Ondernemingsraad van het bedrijf. “Ik wilde een wat breder beeld krijgen van de organisatie en meer betrokken zijn bij andere zaken dan alleen de eigen afdeling. De combinatie is erg leuk.” En hij is erg trots op het feit dat Coen het zo naar zijn zin heeft bij Damen Naval. “Eigenlijk werken we al sinds 2016 samen, omdat Coen ook altijd meefietste in het team van Damen Naval dat meedeed aan Ride for the Roses en de Giro d’Italia toertocht in Arnhem”, lacht Arjan. “Ik vind het hartstikke leuk dat Coen bij Damen werkt. Via-via krijg ik wel eens wat te horen, want ik werk samen met lasdeskundigen en zit in de OR met mensen van Vlissingen-Oost, dus ik krijg wel wat signalen binnen. Coen is heel erg enthousiast over zijn werk. Hij komt elke dag blij thuis en ik ook.”