Voortbouwend op een succesvolle werkrelatie, hebben het Commando Zeestrijdkrachten van de Koninklijke Marine en Damen Naval een raamovereenkomst getekend om hun strategische samenwerking op het gebied van Extended Reality (XR) verder uit te breiden. XR is de combinatie van Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR).
De overeenkomst volgt op een intentieverklaring die de twee partijen in juni 2018 ondertekenden met als doel de XR-scope binnen de marine-arena te ontwikkelen. Sindsdien hebben de twee partijen nauw en productief samengewerkt om een VR-trainingsomgeving voor patrouilleschepen te creëren, die wordt gebruikt in het Simulatiecentrum Maritiem (SimCenMar) van de Nederlandse marine in Den Helder.
Niek Marsé, Damen Naval Productmanager ILS & Support Services, beschrijft het VR-trainingsprogramma dat momenteel in Den Helder in gebruik is. “Het gebruikersverhaal begint met een in het donker gehuld schip; er is een zaklamp in de verte, en vervolgens begint de gebruiker een radio te horen die instructies geeft. Het doel is om het schip weer tot leven te wekken; het gaat echt om het leren over de functionele decompositie en de afhankelijkheid tussen systemen. Op de hogere niveaus van het programma worden vijanden toegevoegd aan de mix en moet de gebruiker proberen de situatie onder controle te krijgen. We gebruiken deze ‘gamified’ aanpak om het gemakkelijker te maken deze complexe onderwerpen te begrijpen.”
Het doel van de dit jaar ondertekende raamovereenkomst is het voortzetten van de successen en bevestigt de strategische samenwerking tussen Damen Naval en de Koninklijke Marine. “We willen ons blijven ontwikkelen en dat willen we samen met de Nederlandse marine doen. Dat is de kern van deze overeenkomst; het gaat om samenwerken en van elkaar leren. Dat is al begonnen met het door ons ontwikkelen van een gamified trainingsomgeving voor het Combat Support Ship.”
Niek ziet kansen voor Damen Naval om haar VR-expertise te ontwikkelen. “Ik zie hier echt een businessmodel in. Het is nog ver in de toekomst, maar we zouden dit soort trainingen als een digitale dienst kunnen ontwikkelen voor een breed scala aan klanten. Gamified training is efficiënt en duurzaam én het geeft de mogelijkheid om letterlijk elk type operationeel scenario te creëren. Bovendien is het een goede manier om jongeren te betrekken.”
“We willen ons blijven ontwikkelen en dat willen we samen met de Nederlandse marine doen. Dat is de kern van deze overeenkomst; het gaat om samenwerken en van elkaar leren." Niek Marsé
Omdat VR zo’n veelzijdige technologie is, zijn er nog meer mogelijkheden. Niek: “Damen’s doelen voor VR zijn veel breder dan trainingsdoelen. We kunnen VR in onze hele waardeketen gebruiken; van verkoop, eerste ontwerpen, engineering tot zelfs in de productie. Er zijn tal van manieren waarop deze technologie ons in de toekomst kan helpen.”
De raamovereenkomst omvat ook AR. “Dit is het toevoegen van informatie aan de echte omgeving. We zien dit in de toekomst voor meerdere doeleinden gebruikt worden”, legt Niek uit. “Maar omdat deze technologie op iets reëels gericht moet zijn, is het voor ons alleen nuttig in het laatste deel van onze waardeketen; in de productie zou het bijvoorbeeld interessant kunnen zijn voor de afdelingen planning en voortgang. Voor onze klanten zou dit zeer nuttig kunnen zijn bij het onderhoud. Deze technologie gaat echter zo snel dat wij ons als “slimme koper” op de markt moeten begeven in plaats van het zelf te ontwikkelen. Ons gebruik van Microsofts HoloLens 2 is daar een uitstekend voorbeeld van.”