Het is officieel: het Ministerie van Defensie heeft Damen Naval de opdracht gegeven voor de omvangrijke modernisering en het groot onderhoud van Zr.Ms. Johan de Witt van de Koninklijke Marine. Het amfibische transportschip (L801) zit bijna op de helft van de geplande levensduur. Om tot tenminste 2032 in de vaart te blijven en het schip operationeel inzetbaar en relevant te houden, krijgt het een zogenoemde mid-life update (MLU). Ook zal voor de derde keer het vijfjarig groot onderhoud worden uitgevoerd.
“Het is een prachtige klus en we hebben er dan ook erg veel zin in”, zegt Project Director Fer Tummers. “De voorbereidingen voor het project zijn al in volle gang en het schip wordt nog deze maand verwacht in Vlissingen-Oost, als de weersomstandigheden tenminste meezitten.”
Landing Platform Dock (LPD) Zr.Ms. Johan de Witt is in de EU en bij NAVO-operaties een graag geziene deelnemer. Het schip werd in 2007 opgeleverd door Damen Naval, na de kiellegging in 2003 en de tewaterlating in 2006. Het LPD vormt een combinatie van een vliegveld, haven, parkeergarage, ziekenhuis, hotel en communicatiecentrum.
De MLU wordt uitgevoerd in opdracht van de experts van de Defensie Materieel Organisatie (DMO) en het onderhoudsbedrijf van de Koninklijke Marine, Directie Materiële Instandhouding (DMI). Zij hebben Damen Naval gevraagd om als hoofdaannemer te fungeren, waarbij nauw wordt samengewerkt met Damen Shiprepair Vlissingen en RH Marine. Als de MLU in 2023 is afgerond, zal de Johan de Witt onder andere voorzien zijn van een nieuwe Thales radar, nieuwe communicatiesystemen, upgrades van de automatiseringssystemen en netwerken, nieuwe sportfaciliteiten, een gemoderniseerde ziekenboeg, vernieuwde brug en Joint Operations Room, maar ook nieuwe wapensystemen.