De implementatie van 3DEXPERIENCE – het nieuwe softwareplatform voor projectmanagement van Damen Naval – is momenteel in volle gang. Het is een complex proces dat stap voor stap wordt voltooid. Na voltooiing zal het uiteindelijke doel van 3DX zijn om alle stadia en processen van de productontwikkeling te ondersteunen, met alle projectactiviteiten in één interface gesynchroniseerd. Dit betekent dat 3DX, naast interne activiteiten, ook gebruikt zal worden om informatie met onderaannemers uit te wisselen. Met het oog op het handhaven van de strenge informatiebeveiligingseisen van de marineklanten vraagt dit om het creëren van een beveiligde gateway tussen Damen Naval en haar vele onderaannemers.
“We werken al een paar jaar aan ‘share-a-space’, een platform om informatie uit te wisselen met leveranciers”, vertelt Bert Zwanenburg, 3DExperience Specialist Electrical bij Damen Naval. “Maar we realiseerden ons dat share-a-space niet voldoende functionaliteit had om met de onderaannemers te communiceren.” Het belangrijkste verschil tussen onderaannemers en leveranciers is dat een onderaannemer meer een ontwerpscope heeft, terwijl een leverancier simpelweg producten of componenten levert. “Met behulp van 3DX hebben we nu een communicatieportaal opgezet dat de restricted omgeving van Damen Naval verbindt met de beveiligde omgevingen van al onze onderaannemers”, gaat Bert verder.
Marine-klanten hebben veel eisen, maar als het gaat om het uitwisselen van informatie, staan twee zaken bovenaan hun prioriteitenlijst: veiligheid en traceerbaarheid. Op het gebied van veiligheid ontstaat de grootste uitdaging bij het koppelen van twee aparte afgeschermde omgevingen (een voor Damen Naval en een voor de onderaannemer) met daartussen een onbeperkt internetportaal. De oplossing is om bestanden te versleutelen op basis van hun beveiligingsclassificatie. “Bestanden kunnen ofwel restricted of ongeclassificeerd zijn”, zegt Bert. “Vertrouwelijke bestanden worden versleuteld, zodat ze buiten de restricted omgeving kunnen worden behandeld. Om een versleuteld bestand te openen dat we in het portaal hebben gezet, moet een onderaannemer het decoderen.”
Afgeschermde bestanden worden automatisch versleuteld. Bert: “Dit betekent dat we het niet handmatig hoeven te doen, wat tijd, geld en energie bespaart. We stellen het systeem ook zo in dat er een verzendrapport wordt aangemaakt, zodat wij en onze onderaannemers weten welke documenten met elkaar zijn gedeeld.”
“Met behulp van 3DX hebben we nu een communicatieportaal opgezet dat de restricted omgeving van Damen Naval verbindt met de beveiligde omgevingen van al onze onderaannemers.” Bert Zwanenburg
Traceerbaarheid is een onderwerp dat in de afgelopen jaren steeds belangrijker en complexer is geworden. “Als er iets fout gaat, of het nu in de communicatie is, of juist in de ontwerp- en productieprocessen, dan moeten we de bron van die fout kunnen traceren. Dat is de eis van onze klanten”, legt Bert uit. “Dit heeft te maken met de overgang van file-based naar data-based activiteiten. Deze overgang heeft te maken met de toegenomen hoeveelheid informatie over projecten; deze is duizend keer groter dan tien jaar geleden.”
De hoeveelheid informatie is adembenemend. “We werken met een omvang van maximaal 30.000 documenten per onderaannemer, met een gemiddeld aantal onderaannemers van rond de 200”, aldus Bert. “Dat is een aanzienlijke hoeveelheid documenten: alleen al voor één project. F126 zal het eerste project zijn dat hiermee werkt, maar ASWF zal hier in dezelfde mate mee werken.”
Zoals aan het begin van dit artikel vermeld, is de implementatie van 3DX nog in volle gang, net als het opzetten van dit 3DX onderaannemersportaal. “De eerste versie van de portal is begin februari live gegaan – en we hebben tot ongeveer de zomer nodig om alle functionaliteiten op orde te krijgen”, sluit Bert af.