Damen Schelde Marine Services kijkt terug op zijn “beste jaar ooit”, vertelt Managing Director Arnold Suykerbuyk. “Het was tevens ons drukste jaar ooit”, voegt hij er tevreden aan toe. Dankzij een strategisch inkoopbeleid en dito voorraadbeheer slaagde DSMS er het voorbije jaar in veel klanten van over de hele wereld te bedienen in een markt waarin de vraag veel groter is dan het aanbod. Ook de vernieuwde website van het bedrijf, die zorgde voor een sterk verbeterde online vindbaarheid, droeg bij aan een zeer succesvol 2021 voor DSMS, een succes dat wel werd overschaduwd door COVID.
De vier directieleden van DSMS waren superblij, maar tegelijkertijd ook niet héél verwonderd over het succes van het voorbije jaar. “Eind 2019 hebben wij namelijk een strategisch inkoopbeleid opgetuigd, waardoor we eigenlijk al voorbereid waren op de coronacrisis voordat wij wisten dat die zou uitbreken”, vertelt Arnold. ”We hebben vroeg voorgesorteerd.” DSMS heeft zich daardoor tijdig prima strategisch kunnen positioneren in de markt van handel en serviceverlening in spare parts voor scheepsdieselmotoren. Arnold: “Die positie zorgde ervoor dat we de wind mee hadden.”
"Onze marges stonden dus vorig jaar best onder druk, maar als er op de markt meer vraag is dan aanbod en je hebt genoeg op voorraad, heb je daar niet zo veel last van.” Arnold Suykerbuyk
Al in 2018 brainstormde een net vernieuwd MT van DSMS, bestaande uit Arnold, Rémy Quist, Jeroen Caris en Ezra Lamers over het nog beter neerzetten van hun organisatie. Nadien is er, naast het verbeteren van het inkoopbeleid, geïnvesteerd in een compleet nieuwe website met een vernieuwde catalogus met daarachter een zeer complete webshop. “De website ging in 2020 live en onze vindbaarheid op internet is sindsdien sterk verbeterd. We zijn de site nog steeds verder aan het verfijnen. Ook hebben we fors ingezet op toepassing van digital marketing en gebruik van social media.”
Door het snelle mondiale economische herstel na de eerste coronagolf nam de vraag naar spare parts op de wereldmarkt snel toe. Maar tegelijk werd de wereldwijde supply chain – ook door corona – steeds onvoorspelbaarder. “DSMS profiteerde van die situatie omdat wij zelf de voorraad goed op peil hadden gehouden, waardoor we konden blijven leveren aan een klantenbestand dat sterk groeide”, aldus Arnold. “De facelift van onze website had gezorgd voor nieuwe leads uit alle hoeken van de wereld die ons veel nieuwe klanten bezorgden.”
Maar ondertussen liepen mondiaal ook de transportkosten en transporttijden flink op. Aan de inkoopkant werd DSMS dus geconfronteerd met fors stijgende uitgaven. “De tarieven voor containervervoer zijn de afgelopen twee jaar vertienvoudigd”, zegt Arnold. “Desondanks hebben wij heel goed gedraaid, omdat onze inkoopstrategie klopte en we dus zelden leverproblemen hadden. Daardoor wisten we ons te onderscheiden van onze concurrenten. Onze marges stonden dus vorig jaar best onder druk, maar als er op de markt meer vraag is dan aanbod en je hebt genoeg op voorraad, heb je daar niet zo veel last van.”
COVID wierp wel een schaduw over de successen van 2021. Net als zoveel andere bedrijven had DSMS door de pandemie menselijkerwijs een moeilijk jaar. “We hadden te maken met veel zieken, quarantaines, thuiswerken. Dat legde veel druk op de organisatie, maar vooral ook op individuele collega’s. We haalden natuurlijk wel een hoop positiviteit uit de behaalde successen, maar als je de successen en prestaties niet samen kunt vieren en delen is dat jammer. We hebben vorig jaar welgeteld één klein uitje op touw kunnen zetten.”
In oktober vorig jaar was DSMS nog wel gastheer van de zeer geslaagde Damen Sustainability Dag. “We gaan nu een nieuwe collega aannemen die zich speciaal zal bezighouden met de winnende ideeën die daar zijn geopperd voor een duurzame toekomst van ons bedrijf. Met hulp van die nieuwe collega hopen we erin te slagen die doelen op de korte en langere termijn te halen.” Arnold besluit: “Ik ben optimistisch over de toekomst van ons bedrijf. We verwachten in 2022 een vergelijkbaar jaar te draaien als in 2021, met een nog betere uitgangspositie op het gebied van voorraad en personeel. We hebben het team vorig jaar nog met enkele nieuwe collega’s versterkt.”