Ze zijn van origine een Amerikaans bedrijf, opgericht in Jacksonville, Florida. W&O levert al 45 jaar afsluiters en andere technische onderdelen voor schepen, rederijen, scheepsbouwers en reparatiewerven over de hele wereld. In de verkoop van maritieme afsluiters mag W&O zich nu een van de marktleiders in Europa noemen. Het bedrijf gaat die nu ook leveren voor het Combat Support Ship (CSS) dat Damen Naval voor de Koninklijke Marine aan het bouwen is. De samenwerking met Damen Naval bevalt uitstekend. “Wij proberen de klant altijd net iets beter van dienst te zijn dan hij vraagt.”
W&O is een wereldwijd opererend bedrijf, gespecialiseerd in het bieden van technische oplossingen op maat voor de internationale scheepvaartindustrie en de offshore. Alleen al in de Verenigde Staten en Canada samen hebben ze zeventien vestigingen en één in Europa, gevestigd in Bergen op Zoom. Het bedrijf is ook actief in Turkije, Roemenië en Singapore. Marines van over de hele wereld, inclusief de US Navy, de Canadese en de Turkse Marine behoren tot hun klanten. W&O levert daarnaast aan de commerciële scheepvaart – van sleepboten en kotters tot containerschepen – en aan cruisemaatschappijen.
Sinds 2019 is het bedrijf ook partner van Damen Naval. W&O levert onderdelen voor het nieuwe bevoorradingsschip Den Helder dat Damen Naval voor de Koninklijke Marine aan het bouwen is en dat in 2024 in dienst wordt gesteld. Deze samenwerking is voor het bedrijf een mijlpaal, volgens een trotse Managing Director Kristof Adam en Business Development Manager Gerton van der Kammen van W&O Europe. “We deden in de voorbije jaren al een aantal opdrachten voor de Damen Groep en momenteel leveren we alle afsluiters voor het ladingsysteem en de machinekamers voor 40 binnenvaarttankers gebouwd door Concordia-Damen”, vertelt Kristoff.
Hij vervolgt: “En deze maand gaan we aan Damen in Gorinchem afsluiters voor de machinekamer van riviercruiseschip A-Rosa leveren. Ook voor Damen Shiprepair & Conversions hebben we al het nodige gedaan, maar de samenwerking met Damen Naval is echt omvangrijk. We zijn er dan ook heel blij mee.”
W&O was een Amerikaans bedrijf tot het 25 jaar geleden werd overgenomen door PON, waarmee het ineens voor honderd procent Nederlands werd. PON Holdings is een Nederlands familiebedrijf dat wereldwijd 12.000 werknemers telt. W&O behoort tot de tak Industrial Mobility van PON.
W&O Europe zit sinds zeven jaar in Bergen op Zoom, daarvóór opereerde het bedrijf vanuit Rotterdam en Antwerpen. We treffen Kristof en Gerton in hun ruime gebouw aan de Blankenweg. Een rondleiding door hun indrukwekkende, onlangs fors uitgebreide magazijn geeft een aardige indruk van de omvang van de onderneming. Op een oppervlak van vierduizend vierkante meter staan metershoog talloze afsluiters opgeslagen. “We hebben ruim zevenduizend stellingplaatsen”, weet Gerton. Er is een aparte ruimte waar de afsluiters worden getest door internationale classificatiebureaus als Bureau Veritas en Lloyd’s.
We maken kennis met enkele collega’s van Gerton en Kristof en horen dat het goed gaat met W&O, waar ruim driehonderd mensen hun brood verdienen. “We zijn nog steeds aan het groeien”, zegt Gerton. “Maar we proberen die groei wel een beetje in de hand te houden. We hebben al een keer meegemaakt dat de omzet in één jaar verdubbelde, maar dat hoeft van ons echt niet ieder jaar te gebeuren.” Kristof en Gerton bekijken de zaken nuchter en praktisch. Wat ze vooral nastreven is de klant voorzien van het beste product, meer in het bijzonder: het product dat het beste bij hem past.
“Wij zijn een distributeur en dat proberen we zo goed mogelijk te doen”, aldus Kristof. “Ons werk valt onder te verdelen in twee hoofdactiviteiten: ondersteuning bij vervanging van onderdelen op schepen en bij reparaties, onderhoudsklussen en refits op reparatiewerven of bij rederijen, en in de tweede plaats: steun bij nieuwbouw van schepen, zoals we nu ook bij Damen Naval doen. Voor dat laatste hebben we de beschikking over een speciaal projectenteam. Als we de nieuwbouw vanaf dag één volledig begeleiden, zit er namelijk een heel andere supply chain achter dan bij andere klussen.”
“Ons werk valt onder te verdelen in twee hoofdactiviteiten: ondersteuning bij vervanging van onderdelen op schepen en bij reparaties, onderhoudsklussen en refits, en steun bij nieuwbouw van schepen, zoals we nu ook bij Damen Naval doen." Kristof Adam
Voor het CSS levert W&O alle handmatig bedienbare vlinderkleppen, de wormwielkasten, de limit switch boxen (eindschakelaars) en speciaal ontworpen handwielen voor de afsluiters. Alles moet aan de hoogste standaard voldoen, zoals dat gebruikelijk is bij elke klus voor Marines waar ook ter wereld. “Uiteraard geven wij deskundig advies, zodat de meest passende onderdelen worden aangeschaft. We verzorgen daarnaast ook de opbouw van de onderdelen, het testen en het labelen om aan te geven wat waar geïnstalleerd dient te worden. Alles moet technisch kloppen voordat het wordt afgenomen”, zegt Gerton.
“Het gaat niet zo van: alsjeblieft, hier heb je je spullen. Nee, wij zorgen er voor dat Damen Naval over elk onderdeel op het juiste moment kan beschikken zodat het op het juiste moment kan worden geïnstalleerd”, vult Kristof aan. De twee Managers geven aan dat hun voorraad aan afsluiters een van de sterke punten is van hun bedrijf. “We hebben hier in Bergen op Zoom voor zo’n tien miljoen euro aan maritieme afsluiters liggen”, verduidelijkt Gerton. “En dat is natuurlijk een belangrijke support tool. Ik denk dat we voor het CSS zo’n dertig procent van de onderdelen uit voorraad kunnen leveren, de overige zeventig procent bestellen we bij de fabrieken.”
W&O hoopt de samenwerking met Damen Naval stap voor stap verder uit te breiden. Gerton: “We kunnen inmiddels heel goed door één deur, ik merk dat we dezelfde taal spreken.” Kristof vult aan: “Ze denken heel pragmatisch, vanuit een grote ervaring en kennis. Daardoor kun je samen snel tot overeenstemming komen bij de keuze van een product.” Kristof vindt het verder “heel goed” dat Damen Naval op de eigen werkvloer investeert in kennisoverdracht. “Eén of twee jaar voordat een medewerker met pensioen gaat, krijgt die persoon een jonge medewerker naast zich die gaat meekijken. Heel nuttig.”