Naderende deadlines, mooie resultaten en veel hard werk: er is veel vooruitgang geboekt op de projecten en er is dan ook een hoop te lezen. Ontdek de plannen van Project F.A.S.T. en de laatste loodjes voor de Midlife Update en het Benoemd Onderhoud van Zr.Ms. Johan de Witt. Zie de aankomst van de aluminium bovenbouw voor superjacht YN 478 en bekijk het nieuwe model van het Colombia-project.
Veel bedrijvigheid ondanks lange levertijden voor F.A.S.T.
Het ombouwen van de Stan Patrol 900 naar een autonoom vaartuig heeft onverwacht wat vertraging opgelopen. Desondanks is Jochem Nonhebel, Projectleider van het Fieldlab Autonomous Sailing Technology (F.A.S.T.) project, optimistisch.
De verwachting was deze winter al de elektromotoren te kunnen plaatsen, maar de levertijden zijn dusdanig lang dat ze nu pas in september 2023 worden geleverd. In tussen wordt het bootje grondig opgeknapt in Vlissingen-Oost. Jochem: “We zijn druk bezig met het vernieuwen van het interieur en het bootje krijgt nieuwe ramen.”
Grondig onderhoud is nodig, want het vaartuig kent als bouwjaar 1990. “Dit is ook mijn geboortejaar, dat vind ik heel leuk”, lacht Jochem. “De Stan Patrol is gebouwd bij Damen in Hardinxveld-Giessendam. Dat is wel zo makkelijk, want daardoor hebben we de tekeningen in eigen bezit. Onlangs sprak ik zelfs degene die aan het bootje gebouwd had, dat was tof!”
Vorige zomer is de boot gebruikt voor een veerdienst in de Vlissingse binnenhaven. Deze pilot is inmiddels afgerond. Jochem: “Het was een leerzame ervaring, ondanks dat de businesscase een beetje tegenviel. Door weinig gebruikers was de opbrengst niet voldoende om het bootje volle dagen te laten varen.” Ongeacht deze tegenvallende cijfers, kon er wel voldoende data worden verzameld voor bijvoorbeeld het optimaliseren van de software.
Naast eigen Damen Naval-collega’s, werken er verschillende partijen uit de triple helix (een samenwerking tussen overheid, onderwijs en bedrijfsleven) mee aan het F.A.S.T. project. Jochem: “We hebben een fijne samenwerking met het onderwijs: HZ University of Applied Sciences en TU Delft. Zo is er een groep studenten bezig met de ontwikkeling van het automatisch aan- en afmeren van de boot.” Hiernaast ontwikkelt de startup CaptainAI uit Rotterdam de software, zodat de boot uiteindelijk autonoom kan varen.
Wat er verder nog op de planning staat? Jochem: “In mei gaat het bootje weer terug het water in en in juni hopen we naar SAIL Den Helder te varen. Dankzij de speciaal ontwikkelde software weten we wat de beste vaarroute naar Den Helder is.” En daarna? Jochem besluit zijn verhaal: “We zijn nog lang niet uitgeleerd, dus daarom zijn we al bezig met een nieuw projectvoorstel. Dat willen we indienen voor nieuwe subsidies, zodat we in 2024 het project kunnen voortzetten.”
Project F.A.S.T. wordt gefinancierd door een subsidie van het Europese EFRO-programma en het doel is om een autonoom varende veerdienst te creëren tussen Station Vlissingen en de binnenstad. Er is inmiddels een speciale LinkedIn-pagina van het F.A.S.T.-project en ook is er een website: https://projectfast.nl/.
Deadline nadert voor Midlife Update Johan de Witt
Op 31 maart moeten de werkzaamheden voor de Midlife Update en het Benoemd Onderhoud van Zr.Ms. Johan de Witt afgerond zijn. Dat betekent dat er nog een hoop werk in een zeer korte periode verricht moet worden, maar Projectdirecteur Fer Tummers is optimistisch. “Natuurlijk gaat het lukken om de deadline te halen.”
Toch is hij er zich ook van bewust dat het spannende tijden zijn. “We hebben wat tegenslagen te verweken gehad en er ligt nog veel werk dat gedaan moet worden, dus de druk neemt toe. Het lastige is dat iedereen op dit moment zijn klussen af wil ronden en dat betekent dat er soms meerdere mensen in dezelfde ruimte aan het werk willen. Dus het is puzzelen om het allemaal soepel te laten verlopen.”
Met een team van ongeveer 250 mensen wordt met man en macht gewerkt om alles op tijd klaar te krijgen. Er staan nu nog twee grote punten op de agenda: de Harbour Acceptance Tests (HATs) en het overdragen van (delen van) systemen en tegelijkertijd het overdragen van alle ruimtes aan boord aan de klant. Fer: “In totaal moeten er 62 HATs worden uitgevoerd en zijn er 800 ruimtes die moeten worden opgeleverd. Na de eindafname worden ze schoongemaakt en gaan ze op slot.”
De verwachting is dat de Johan de Witt op 1 april naar Den Helder wordt gesleept, afhankelijk van de weersomstandigheden.
Aluminium bovenbouw YN 478 arriveert op Vlissingen-Oost
Bij de bouw van het casco van de YN 478 door Damen Naval in Vlissingen-Oost is er de afgelopen maanden een hoop werk verricht. Het project kreeg te maken met een aantal onverwachtse uitdagingen, maar er waren ook successen en het superjacht begint steeds meer vorm te krijgen.
De komst van een nieuw Damen Yachting refit project op Vlissingen-Oost betekent dat het YN 478 project nu Hal 2 moet gaan delen. Aanvankelijk gebruikte het project Hal 1 voor de fabricage van secties en Hal 2 voor de assemblage, maar het afgelopen jaar verplaatsen een deel van de fabricageactiviteiten geleidelijk naar Hal 2. De komst van de refit betekent dat de YN 478 nu alle resterende fabricageactiviteiten naar Hal 1 moet verplaatsen. “We faciliteren momenteel deze verandering – het voorbereiden van de bijna voltooide secties voor transport terug naar Hal 1,” zegt productiecoördinator Stan Haag. “Ook al hebben we genoeg ruimte in Hal 1, het vereist een goede logistieke planning om alle secties weer op de juiste plaats te krijgen.”
Er zijn ook een aantal wijzigingen in de technische plannen geweest. “Dit heeft gevolgen gehad voor een aantal secties die al in ‘vaarstand’ stonden”, legt Stan uit. “Die moeten nu terug naar de ‘bouwstand’ om die technische wijzigingen uit te voeren.”
Maar YN 478 heeft onlangs ook een belangrijke mijlpaal bereikt. “De aluminium bovenbouw van het schip is op 3 februari opgeleverd; dat is goed nieuws. Het eerste wat we gaan doen, is deze sectie naar de verfhal brengen voor een laag grondverf. Daarna gaan we verder met de werkzaamheden om de bovenbouw klaar te maken voor montage op de stalen romp”, aldus Stan. Deze superstructure is gebouwd door Bloemsma Aluminiumbouw in Makkum en het geheel ging in week 5 op transport over de Nederlands binnenwateren. Stan: “Na aankomst op Vlissingen-Oost is alles succesvol gelost in samenwerking met onze collega’s van Damen Shiprepair Vlissingen.”
Een ander teken dat het project vooruitgang boekt, is dat afbouwteams van subcontractors aan de slag zijn gegaan met de HVAC- en isolatiewerkzaamheden van het project. “We zijn ook begonnen met de plannen voor de installatie van apparatuur in de machinekamer,” vervolgt Stan. “Dit omvat alle zware apparatuur zoals tandwielkasten, switchboards, hoofdmotoren en generatoren. De machinekamer is vrij klein; er is niet veel manoeuvreerruimte, dus deze planning is zeer cruciaal.”
Ondanks de uitdagingen wijst Stan erop dat de sfeer in het gezamenlijke team van Damen Naval en Damen Yachting goed blijft. “Iedereen werkt samen om de oplossingen te vinden en het project af te krijgen. En, zoals mijn schoonvader zegt: ‘Zonder wrijving bereik je geen glans’.”
Het Colombia-project stoomt door
Na de vorige project-update is er weer veel te melden rondom het Colombia-project. We praten bij met Simon Delva, coördinator van het project en Engineer Products & Proposals (P&P) bij Damen Naval. En tijdens het gesprek kregen we een leuke verrassing…
Damen Naval ondertekende in oktober 2022 een ontwerpcontract met COTECMAR voor een ontwerpstudie waarin Colombia een nieuwe generatie fregatten onderzoekt. In november werd het eerste pakket met documenten van het referentieschip overgedragen aan de klant. Simon: “Cotecmar was onder de indruk van de hoeveelheid aangeleverde data.” De volgende deadline nadert snel. Op 1 maart staat de delivery van de tweede fase ontwerpdocumenten gepland.
In maart staat er nog meer te gebeuren: samen met de klant volgt een reeks zeegangsmodeltesten (ook wel ‘seakeeping’ genoemd) bij het Maritieme Research Instituut Nederland (MARIN) in Wageningen. Hierbij worden de bewegingen van het schip getest op verschillende omstandigheden op zee. “Hier gaan we een proef doen in het water met een vergelijkbaar scheepsmodel”, legt Simon uit. “We meten bijvoorbeeld de beweging van het schaalmodel op golven, deze analyseren we en daaruit trekken we conclusies voor het echte schip. Naderhand zullen de resultaten van de modelproeven vergeleken worden met die van de simulaties, om zo de berekeningswijze te valideren. Daardoor kunnen we in de toekomst betere voorspellingen maken, waarbij het niet nodig is om opnieuw dure modelproeven te doen.”
Tijdens het interview met Simon worden we plotseling verrast met een ‘special guest’. Het splinternieuwe scheepsmodel van het fregat wordt het kantoor binnengereden. Dit model wordt in de toekomst tentoongesteld op beurzen. Simon: “Het is heel mooi geworden. Nu maar hopen dat we straks ook het echte schip mogen gaan bouwen.”