Werken bij Damen Naval betekent niet per se dat je in Vlissingen of zelfs in Nederland gevestigd bent. Momenteel zijn er namelijk behoorlijk wat mensen van Damen Naval die in het buitenland werken. In dit artikel horen we van Jimmy Post over zijn tijd in Roemenië.
Jimmy Post begon in maart 2022 bij Damen Naval als Meewerkend Voorman – en later Voorman – op de piping-afdeling in Vlissingen-Oost. In juni 2023 kreeg hij de kans om tijdelijk als Piping Supervisor te werken op de Damen-werf in Galați, Roemenië, aan boord van het Combat Support Ship Den Helder. “Dit is een heel andere baan dan wat ik deed in Vlissingen; daar begeleidde ik een specifiek team van pijpfitters en pijplassers”, vertelt hij. “Hier, als Piping Supervisor op het CSS, ondersteun ik alles wat met piping te maken heeft, wat een bredere rol is. Bijvoorbeeld, ik help de piping-afdeling met eventuele problemen of vragen die ze hebben. Of misschien hebben de Commissioning Engineers problemen met het opstarten van een systeem; in dat geval onderzoek ik eerst ter plaatse wat er aan de hand is om het probleem op te lossen, en schakel ik zo nodig de engineering-afdeling in Vlissingen in. Vlissingen is mijn contactpunt; daar ligt de eindverantwoordelijkheid.”

Soms is het juist de engineering-afdeling in Vlissingen die Jimmy belt voor informatie. “Omdat ik hier ter plaatse ben, kan ik gemakkelijk zien wat er aan boord van het schip gebeurt. Dit betekent dat ik hun vragen kan beantwoorden en kan controleren hoe de situatie aan boord overeenkomt met hun engineeringmodel.” Het is duidelijk dat Jimmy’s taak is om een vinger aan de pols te houden bij de daadwerkelijke, actuele staat van de piping op het CSS. Hij fungeert als een ‘tussenpersoon’ tussen de engineers in Vlissingen en de piping-teams in Galați. “Het is een coördinerende rol, een beetje zoals een spin in het web”, voegt Jimmy toe.
Nu het team van de Galați-werf hun werkzaamheden aan het CSS heeft afgerond en het schip is vertrokken naar Vlissingen-Oost, is er ook een einde gekomen aan Jimmy’s tijd in Roemenië. Hoe kijkt hij terug op zijn periode in het buitenland? “Galați is een oude industriestad; het is zeker geen vakantiebestemming. Maar dat is prima, want ik ben hier geweest om te werken.” Het afgelopen anderhalf jaar werkte Jimmy in een ‘drie weken op, één week af’-schema, met werkweken van 48 uur verspreid over zes dagen. Zijn vrije tijd bracht hij door in Nederland bij zijn gezin. “Ik heb mijn vrouw en vier kinderen erg gemist. Maar de tijd is zo snel gegaan; het afgelopen jaar voelt als een paar maanden.”

En is er iets wat hij zal missen aan Roemenië? “Het weer hier in de zomer is erg goed, zoals mijn vrouw en ik ontdekten toen we de prachtige bergen hier bezochten”, antwoordt hij. “En de variatie aan eten die je in Galați kunt vinden, is goed. Er zijn tientallen en tientallen restaurants; noem maar op en je kunt het hier krijgen.”
Hoewel Jimmy ernaar uitkijkt om terug te keren naar zijn gezin en zijn werk op de werf in Vlissingen-Oost, ziet hij de voordelen van een periode werken in het buitenland. “Ik heb veel geleerd over scheepsbouw door te werken op de werf in Galați; ik zie de groei in mijn vakmanschap, dus vanuit dat perspectief was het echt een goede stap om dit te doen. Bovendien, voordat ik naar Roemenië ging om aan het CSS te werken, werkte ik aan een jacht, wat een compleet ander type schip is. Mijn manager, Martin Wattel, vertelde me dat ik veel zou leren over marineschepen in Galați. En hij had helemaal gelijk.”